Dubbla förluster för damlaget

Publicerad: 2023-10-09
Damlaget
Två SDHL-matcher spelades i Tegera arena under helgen då Frölunda och HV71 var på besök. Från matcherna fick Leksand med sig en poäng, något forwarden Fanny Brolin är missnöjd över.

Tegera arena bjöd in till rejäl hockeyfest under helgen som gick med dubbla SDHL-matcher och en SHL-match. Först ut på programmet var fredagens SDHL-match mot Frölunda HC, en match som bjöd på stor underhållning. Tempot i såväl skridskoåkning och passningsspel var högt och intensiteten, ja den fanns också där.

Leksand var matchen igenom det lag som dominerade skottstatistiken och man tog redan i första perioden en rättvis ledning genom Autumn Macdougall. Frölunda lyckades dock kvittera innan perioden var över men i andra perioden återtog Leksand ledningen genom Matilda af Bjur, ett mål som kom när Frölunda spelade powerplay.

Det skulle dock fortsätta svänga målmässigt. Tidigt i den tredje perioden kunde Frölunda både kvittera och ta över ledningen men hemmalaget hade långt ifrån gett upp.

- Det var en match som kändes lite som en berg- och dalbana. Vi hade svårt att hitta en konstant nivå i vårt spel och ger Frölunda alldeles för mycket tid att få upp farten och kliva in i vår zon. Högre upp i banan gör vi dock ett extremt bra jobb med att pressa deras backar. Vårt fysiska spel hjälpte oss väldigt mycket i fredags då Frölunda har många skickliga spelare som man måste ligga nära och tätt inpå, säger Fanny Brolin.

Tack vare Emilie Kruse Johansen och Shay Maloney tog sig Leksand återigen tillbaka i ledning, en ledning som var intakt fram till tredje periodens allra sista sekunder då Frölunda ännu en gång fick in en kvitteringspuck i nät vilket tog matchen till förlängning och sedermera straffläggning.

Fanny flaggar för att det fanns viss irritation i hemmalägret som ansåg att kvitteringspucken föranleddes av en offside i målgården men att det samtidigt bara var att gilla läget.

- Vi måste bli tuffare i kamperna framför båda målen. Jag tycker att vi skulle haft med oss tre poäng från fredagens match men det är vår ojämna nivå som straffar oss i vissa stunder.

Trots att Fanny hittade nätet två gånger i straffläggningen så skulle Frölunda dra det längsta strået och få med sig bonuspoängen. Leksandsforwardens andra straff var dock hockeygodis på hög nivå.

- Det enda jag hade i mitt huvud under hela straffläggningen var "Foppa-straffen" och jag kände mig därav väldigt lugn när det var min tur att lägga en ny straff. Med lite tur gick den också in i mål.

Det blev alltså bara en poäng mot Frölunda. På söndagen var det sedan HV71 som stod för motståndet, en match man inte alls är nöjd med i LIF-lägret.

- Vi sjunker ner alldeles för mycket i deras tempo och underskattar även motståndet en aning kan jag tycka. Vår noggrannhet fanns inte där och den låga energin var påtaglig.

Småländskorna kunde vinna med komfortabla 4-1 i en match där Leksand, precis som Fanny var inne på, inte hittade samma energinivå eller intensitet som i fredagsmatchen.

Nu till veckan står endast en match på schemat, en match som spelas i Gävle på söndag där Brynäs IS tar emot.

- Jag tror det viktigaste för oss är att rensa skallarna litegrann och att vi börjar om från noll. Det är "back to basics" som gäller, avslutar Fanny Brolin.

Leksands IF - Frölunda HC  4 - 5 efter straffläggning (1-1, 1-0, 2-3, 0-0, 0-1)

Skott: 42-31

Leksands målskyttar: Autumn Macdougall, Matilda af Bjur, Emilie Kruse Johansen, Shay Maloney

Leksands IF - HV71  1 - 4  ( 0-0, 1-2, 0-2)