Förlust i kvartsfinal fem

Publicerad: 2024-03-30
Eftermiddagens drabbning i Göteborg slutade med en klar förlust där Frölunda var snäppet vassare i det mesta. I och med nederlaget ligger Leksand nu under med 2-3 i matcher och det måste alltså komma en seger på måndag för att säsongen fortsatt ska vara vid liv.

Inledningen på matchen var härligt intensiv där båda lagen kom ut med bra energi. Ett par rätt bra chanser skapades också tidigt, bland annat från Marcus Karlberg, vilket innebar att målvakterna slängdes in i hetluften omgående. Efter drygt sju minuter uppstod det första numerära överläget till Frölundas fördel som däremot blev kortvarigt i och med att Oskar Lang trampade fart och gjorde så att Henrik Tömmernes drog på sig en utvisning. Ingenting hände sedan i 4 mot 4-spelet, men i det korta tillfälle som Leksand hade chansen med en man mer var samme Lang hyfsat nära att näta från nära håll. Spelet var sedan riktigt jämnt fram tills en olycklig situation skedde när 14 minuter hade spelats av första perioden. Jere Innala lade pucken mot mål där trissan skulle ha gått klart utanför, men oturligt nog styrde Filip Larsson in den i egen bur och 1-0 var därmed ett faktum. Underläget var sedan intakt när signalen för pausvila ljöd även om Lucas Elvenes hade ett mycket bra läge att få in en kvittering i slutminuten.

Direkt i den andra perioden fick Leksand chansen att spela powerplay där bra tryck skapades. Oskar Lang hade först ett avslut som tog klockrent i stolpen innan 1-1 glädjande nog gjordes. Efter en grötig situation hittade nyss nämnde Oskar Lang rätt på pucken som han sedan petade in och tog revansch efter den knappa missen strax innan. Knappt tre minuter efter kvitteringen återtog dock Frölunda snöpligt ledningen på en spelvändning där Isac Born slog in en retur från nära håll för 2-1. Hemmalaget hade sedan ett powerplay där två stora möjligheter uppstod, men bortalaget fredade sig från ännu en insläppt kasse. I mittaktens andra halva hade lagen varsitt ytterligare numerärt överläge där dock inget mål gjordes även om Marcus Karlberg var relativt nära med ett direktskott. Med facit i hand hade en kvittering behövts där och då, för när det återstod två minuter av perioden blev Jere Innala tvåmålsskytt när han lite billigt skickade in 3-1 mellan benskydden på Filip Larsson. Därmed var underläget på två mål efter 40 minuter och uppförsbacken var rätt brant inför kommande period.

Tiotalet sekunder in i tredje perioden hade Anton Lindholm ett gyllene läge att få in en tidig reducering där backen dock drog pucken några decimeter utanför innan Frölunda tog över spelet. Det var därför inte helt ologiskt att hemmalaget också ökade på till 4-1 efter drygt sex minuters spel via ett hårt backskott från Christian Folin, vilket också blev spiken i kistan för eftermiddagens drabbning. Leksand dödade sedan ett boxplay innan Filip Larsson dessutom räddade en straff från Malte Strömwall och såg till att siffrorna inte rann iväg. Bortalaget testade sedan att plocka ut målvakten i samband med ett powerplay för att spela 6 mot 4, vilket också bar frukt i form av en reducering från Leksands bäste spelare för dagen Oskar Lang. Slutresultatet skrevs sedan till 5-2 efter att Frölunda tog vara på det öppna målet och Leksand har nu ett underläge med 2-3 i matchserien.

På måndag väntar en måstematch på hemmaplan inför fullsatta läktare där Leksand behöver vinna för att inte säsongen ska vara över - ses i Tegera!

Matchfakta

Frölunda - Leksand 5-2 (1-0, 2-1, 2-1)
Period 1: 1-0 (14:07) Jere Innala.
Period 2: 1-1 (02:16) Oskar Lang (Max Vérroneau, Kalle Östman) PP1, 2-1 (05:04) Isac Born (Henrik Tömmernes, Nicklas Lasu), 3-1 (17:45) Jere Innala (David Edstrom, Jayden Halbgewachs).
Period 3: 4-1 (06:21) Christian Folin (Nicklas Lasu, Linus Nässén), 4-2 (17:04) Oskar Lang (Patrik Zackrisson, Kalle Östman) PP1, 5-2 (19:08) Noah Hasa (Linus Nässén) ENG.
Skott: 31-22 (10-7, 8-11, 13-4)
Utvisningar, FHC: Henrik Tömmernes 2, Isac Born 2, Jayden Halbgewachs 2, Carl Klingberg 4.
Utvisningar, LIF: Anton Johansson 2, Oskar Lang 2, Marcus Karlberg 2, Lagstraff 2.
Publik: 12044
Domare: Andreas Harnebring, Linus Öhlund
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Eddie Larsson, Max Vérroneau, Patrik Zackrisson, Felix Unger Sörum - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Arvid Eljas, Jon Knuts, Martin Karlsson - Oskar Lang, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson

Arvid Yngvesson