Förlust mot Frölunda

Publicerad: 2024-02-01
Kvällens bortamatch mot Frölunda slutade med en ny förlust där ett ramstarkt hemmaförsvar stängde ned ett Leksand som bara lyckades göra ett mål.

Matchen inleddes med ett boxplay direkt för Leksand som klarades av utan några större svårigheter. Därefter spenderades mycket av tiden antingen i mittzon eller i bortalagets defensiva zon där Frölunda kontrollerade spelet innan Leksand lyckades komma in i matchen på riktigt ungefär åtta minuter in i den första perioden. Det som sedan utspelade sig på isen var en oerhört jämn och tight första akt med inte en enda farlig målchans som följd, även om gästerna hade chansen att spräcka målnollan i numerärt överläge. Överlag så var ett 0-0-resultat mycket rättvist efter 20 spelade minuter där två välfungerande försvar enkelt kunde hålla motståndet på utsidan.

Målchanser bjöds vi däremot på omgående i den andra perioden där Frölunda var först ut från nära håll innan det var Leksands tur i powerplay. Trots två jättelägen av Kalle Östman samt Matt Caito på bara några sekunder lyckades Lars Johansson på något vis rädda båda skotten och behålla dödläget i matchen. Målnollan spräcktes dock efter knappt sex minuter när Kalle Östman tog revansch och stänkte dit 0-1 med ett rappt handledsskott på en spelvändning, och detta blev i sin tur startskottet på en svängig del i mittakten där Frölunda drog ifrån målmässigt. 1-1 kom efter en oturlig styrning på egen försvarare som ställde Filip Larsson helt och hållet vilket sedan blev 2-1 två minuter senare efter ett fint anfall där försvaret inte hängde med. Marek Hrivík bommade sedan öppet mål som hade betytt en kvittering, och istället för 2-2 på tavlan kunde hemmalaget öka på till 3-1 i powerplay med två minuter kvar av perioden via en dubbelstyrning. Därmed hade en ledning för Leksand förvandlats till ett tvåmålsunderläge och uppförsbacken var brant inför den avslutande tredjedelen.

Det var ett Leksand som kom ut piggt i den tredje perioden men utan att skapa den där riktigt farliga chansen för en reducering. Mitt i försöket att krypa närmare uppstod dessutom ett numerärt underläge som behövde dödas innan gästerna kunde återuppta attacken. Klockan tickade däremot på i rask takt och Leksand lyckades i ärlighetens namn inte göra någon som helst spänning i det som återstod av kvällens drabbning på grund av ett ruskigt stabilt hemmaförsvar på andra sidan. Slutresultatet skrevs också till 3-1 efter att Leksand inte orkade forcera in en puck trots plockad målvakt och spel med sex utespelare.

Nu på lördag väntar den sista matchen innan landslagsuppehållet då Örebro kommer på besök till Dalarna. Kom till Tegera och hjälp laget tillbaka på vinnarspåret!

Matchfakta

Frölunda - Leksand 3-1 (0-0, 3-1, 0-0)
Period 2: 0-1 (05:51) Kalle Östman (Felix Unger Sörum), 1-1 (09:42) Noah Hasa (David Edstrom, Linus Högberg, 2-1 (11:36) Erik Borg (Linus Högberg), 3-1 (18:03) Jere Innala (Max Friberg, Henrik Tömmernes) PP1.
Skott: 17-24 (6-4, 10-11, 1-9)
Utvisningar, FHC: Christian Folin 2, Carl Klingberg 2.
Utvisningar, LIF: Justin Kloos 2, Alexander Lundqvist 2, Lucas Elvenes 2.
Publik: 11428
Domare: Andreas Harnebring, Johan Magnusson
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Olle Alsing, Matt Caito, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Fred Nilsson, Alexander Lundqvist, Carter Ashton, Marek Hrivík, Justin Kloos - Eddie Larsson, Anton Johansson, Kalle Östman, Patrik Zackrisson, Felix Unger Sörum - Oskar Lang, Jon Knuts, Marcus Karlberg - Lucas Lagerberg, Martin Karlsson

Arvid Yngvesson