J20 laddar om

Publicerad: 2023-10-02
J20
Efter sju spelade matcher fick Leksands IF J20 en ledig helg och nu laddar man om för en helg med tre matcher.
– De är en homogen grupp med bra killar som trivs och har väldigt kul tillsammans. Och som samtidigt vill bli bättre varje dag säger, coach Linus Carlsson inför helgens matcher.

Hur var den matchlediga veckan?
– Vi hade en bra vecka där vi fortsatte att gnugga vidare på saker i vårt spel, och även fick en välförtjänt ledig helg där vi fått vila kropp och knopp för att samla energi inför nio kommande matcherna innan nästa break.

Hur ligger ni till nu?
– Prestationerna har varit lite precis som resultaten. Lite för mycket varannan dag, och där jobbar vi för att hitta en jämnare nivå hela tiden. Topparna har varit riktigt bra men lägstanivån måste vi få till bättre. Vi har fokuserat mycket sista veckan på att sätta våra hemgångar och samspelet där mellan back/forward. Generellt mycket saker i spelet utan puck, men även spelet med puck där vi vill utveckla offensiven och göra fler mål.

För J20:s del väntar en träningsvecka innan man under fredagsmorgonen bussar till Örnsköldsvik för att sättas på prov mot MoDo, fredag och lördag.  Efter matchen på lördag bussar man nedåt igen, till Sundsvall för att ställas mot Timrå IK under söndagen.
– Kul att dra i gång med matchandet igen efter ett break. Också väldigt roligt att få ge sig iväg uppåt i landet och spendera ytterligare tid ihop som grupp. Det kommer att göra oss ännu mer sammansvetsade, säger Linus Carlsson.

Nycklar för matcherna?
– Nyckeln för oss kommer att vara att göra våra saker konsekvent, byte efter byte, period efter period och även att nollställa oss och göra samma saker kommande match. I slutända kommer dom ”hårda” grejerna var matchavgörande: att vinna sin kamp, blocka skott och att vara mentalt redo.

Det blir ganska många resor på en säsong. Vad gör ni för att fördriva tiden?
– Som coacher försöker vi att nyttja tiden genom att vara effektiva med video och individuella samtal bland annat. Men givetvis hinns det också med en del snack och många koppar kaffe. Jag hoppas även Philip Fankl löst något hembakt tills på fredag! Det sägs att Arvid Eljas delat med sig av ett grymt chokladbollsrecept från ifjol som Philip har fått tagit del av.

Marcus Gidlöf