Uppdatering gällande SVT:s dokumentär – då, nu och framåt

Publicerad: 2024-09-16
SVT:s granskning om händelserna kring årsmötet 2023 sändes sent i april. Vi har fått frågor om vad som hänt, hur vi har hanterat det som framkom, samt hur dialogen med Leksand Superstars utvecklats.

Årsmötena sommaren 2023 var känsloladdade. Detta resulterade i negativa upplevelser för olika personer och parter med anknytning till klubben, vilket är beklagligt.

Utifrån de upplevelser som lyfts fram har Leksands IF låtit genomföra en extern utredning kring uppgifterna om hot och hat. Uppdraget att utreda och skriva en rapport gavs till företaget Kraftplan AB. Utöver detta har vi även tagit fram kompletterande information. Vi ser allvarligt på det inträffade och har tagit fram ett åtgärdsprogram. Information om detta publicerades på vår hemsida 31 mars.

Nyheten som de förra styrelserna publicerade den 9 maj på leksandsif.se innehöll delar av en dialog med Torbjörn Olsson, Leksands Superstars klubbchef, som inte var avstämd med honom på grund av ett internt missförstånd. Vi riktar vår ursäkt samt beklagar det inträffade i synnerhet för Torbjörn Olsson, då detta enligt honom bidragit till den negativa påverkan som SVT:s granskning och efterspelet kring den har haft för honom som person.

SVT gjorde under våren ett program med utgångspunkt från årsmötena 2023. Vi och Leksand Superstars har full förståelse för att man reagerar när man ser SVT-programmet. Den bild som målas upp är ingenting vare sig vi i Leksands IF eller supporterklubben Leksand Superstars står för eller känner igen oss i. Alla som varit på en match i Tegera arena eller stått i Leksands ofta stora klack på bortamatch förstår vad vi menar. Under många år har supporterkulturen haft som ingångsvärde att ”älska, inte hata”, som en förebild inom svensk idrott. Leksands IF har i maj, via förre ordförande, skickat ett brev till SVT för att markera att vi varken känner igen eller är bekväma med den aktuella beskrivningen. LSS har senare valt att anmälan SVT:s program till Granskningsnämnden och Mediaombudsmannen.

Leksands IF anser att ordvalen från Torbjörn var olämpliga, vilket framförts till honom och till styrelsen för Leksands Superstars. Torbjörn har i dialog med vissa av oss bland annat tillhandahållit den oredigerade ljudfilen från hans intervju med SVT. Vi har, trots att vi anser ordvalen olämpliga, förståelse för att Leksand Superstars reagerar mot det sätt som SVT klippt in Torbjörns uttalanden. Andemeningen i det han sa hade enligt Torbjörn själv på inget sätt något ont uppsåt mot vare sig någon specifik individ eller organisation. Torbjörn har tidigare förtydligat i en offentlig publicering i Superstars officiella kommunikationskanaler att hans ordval och metafor för att beskriva situationen kunde valts med bättre omsorg. Han har också varit tydlig med att det aldrig är acceptabelt att den som ställer upp för att bidra till Leksands IF skall behöva uppleva negativa händelser.

I snart trettio år har Leksands IF samarbetat med Leksand Superstars. Föreningen har startat upp och verkat drivande i den positiva supporterkultur som numera är så starkt förknippad med Leksands IF. Språkbruket på vår ståplatsläktare innan föreningen startades var av en helt annan karaktär än det positiva stöttande med fokus på kärlek som vi numera är bortskämda med.

Vår vardag i föreningen består av samverkan mellan alla de som har laget i sitt hjärta. Vi har en bra och utvecklande dialog med båda våra supporterklubbar och vill tillsammans utveckla föreningen och upplevelserna i och kring vårt älskade Leksand. Vi skriver alla under på att det ska vara lustfyllt att engagera sig för klubben och att vår gemenskap följer våra ledord ”engagemang, gemenskap, glädje och öppenhet”. Det är de förväntningar som finns på alla som är i och runt klubben.

Vi lägger nu dialogen om årsstämman 2023 bakom oss och jobbar vidare med åtgärdsprogrammet och alla övriga viktiga frågor vi har. Vi kommer intensifiera arbetet med kultur och värdegrund inför kommande säsong. I detta kommer båda våra supporterklubbar naturligt vara delaktiga. Ambitionen är sedan tidigare att Leksands IF ska vara en föregångare när det gäller värdegrundsfrågor och medlemsdemokrati. Vi har under den gångna säsongen växlat upp detta arbete, men det finns fortfarande mycket kvar att utveckla.

Styrelserna för Leksands IF Ishockey Ideella förening respektive Leksands IF Ishockey AB