Ellen Jonsson inför träningsmatchen mot Brynäs

Publicerad: 2023-09-08
Damlaget
På fredagskvällen spelar damlaget träningsmatch mot Brynäs IF, en match som spelas i Lugnets ishall i Falun. Ett av säsongens nyförvärv, målvakten Ellen Jonsson, delar med sig av sina tankar inför rivalmötet.

Förra veckan spelade damlaget sin första träningsmatch mot SDHL-motstånd då man tog sig an Brynäs, en match Leksand förlorade med 3-0. LIF-buren vaktades av Emma Polusny vilket betydde att Ellen Jonsson, ny målvakt till årets säsong, fick agera backup och därav hade första parkett att bevittna rivalmötet.

- Det syntes att det var vår första match då vi inte hunnit spela ihop hela laget ännu och att det fortsatt är mycket som är nytt för många av oss nya. Vi har dessutom flera spelare som gjorde sina första matcher på stor rink vilket också syntes en del. Jag tycker inte 3-0 speglade matchbilden då vi bjöd på en del misstag vilka Brynäs var skickliga på att förvalta samtidigt som vi inte riktigt lyckades ta oss in på deras mål för att skapa svåra lägen. Det har vi jobbat mycket på nu i veckan så jag hoppas det ser ut annorlunda ut ikväll, säger Ellen Jonsson.

Ja, ikväll är det dags för returmöte då lagen drabbar samman i Lugnets ishall i Falun. Denna gång är det också Jonsson som vaktar LIF-kassen, hennes första match i den vitblåa tröjan.

- Första matchen för säsongen brukar alltid vara lite ringrostig, så är det alltid. Nu har vi som lag ändå fått ytterligare tid att spela ihop oss och vi vet att Brynäs är ett enormt skickligt lag. Jag personligen kommer inte tänka så mycket på resultatet utan fokuserar mer på att hitta min egen tajming samt att vi som grupp ska komma ihop ännu mer och hitta vilka delar vi kan bygga vidare på inför seriestarten.

Ellen Jonsson har varit Leksandsbo i lite drygt en månad nu efter flytten från Stockholm där hon förra säsongen representerade AIK. Burväktaren beskriv sin första tid i Dalarna som bättre än vad hon hade tänkt sig.

- Jag förstod att det är mycket fokus på hockeyn här i Leksand vilket jag trivs ypperligt med. Vi är en fantastisk grupp som umgåtts väldigt mycket och där alla varit otroligt välkomnande. Det känns som att alla är med på resan vi ska göra och sätter laget först. Det gör att vi har kapacitet att gå långt i år.

I veckan har fokuset på träningarna riktats mot det defensiva spelet men också att bli lite mer raka i offensiven.

- Vi vill till drivet mot motståndarnas kasse och få in puckarna som inte lyckades med förra veckan. Defensivt behöver vi spela med lite mer tanke än senast.

Att man möter just Brynäs är lite extra speciellt för Ellen som representerat Gävleklubben i nio säsonger.

- Det är klart det är speciellt att möta Brynäs, inte minst nu när jag tillhör Leksand och derbykänslan som finns. Jag mötte Brynäs med AIK förra året men det känns fortfarande lika speciellt eftersom jag känner många i deras lag. Då är det alltid roligt att få stå där som vinnare, avslutar Ellen Jonsson.

Rasmus Näsman