Knapp förlust i andra kvartsfinalen

Publicerad: 2024-03-24
En på nytt jämn kvartsfinal mot Frölunda slutade denna gång med en tung förlust där hemmalaget avgjorde kort efter att Peter Cehlárik hade kvitterat i den tredje perioden.

Den första perioden var av det jämnare slaget där ett fysiskt och tight spel präglade matchbilden. Frölunda var laget som tog ledningen efter bara fyra minuter när Max Friberg styrde in pucken i powerplay, men därefter uppstod ett par lägen åt båda håll där Leksand var allra närmast att näta. Ett litet tag efter målet hade Max Vérroneau ett friläge där kanadicken stod för en fin dragning som Lars Johansson dock var följsam på och räddade med benskyddet. Lagen tog sedan ut varandra och turades om att ha hand om pucken där det dröjde tills ett par minuter återstod av perioden innan Carter Ashton nästan lyckades tråckla in trissan på ett friläge. Sett till vad som hände på isen under den första akten borde Leksand definitivt fått chansen att spela powerplay både en och två gånger, men när väl ett numerärt överläge stod för dörren var tiden knapp till pausvila och chansen rann ut i sanden eftersom bortalaget inte fick till någon uppbyggnad i offensiv zon.

Inledningen av mittakten var helt och hållet Frölundas där hemmalaget kom ut med bättre intensitet. Det var därför inte heller helt ologiskt att 2-0 gjordes tidigt i perioden, om än på ett lite oturligt vis då pucken styrde via Patrik Norén och ställde Mantas Armalis i kassen. Glädjande nog kom reduceringen bara två minuter senare då Lukas Vejdemo vackert styrde in ett backskott från Anton Johansson och 2-1 var därmed ett faktum. Målet gav i sin tur rejält energi till Leksand och pendeln svängde helt till gästernas favör som tog över matchbilden helt och hållet. Mycket av tiden under resterande del av andra perioden spenderades i offensiv zon med flera halvchanser som följd men där pucken inte ville leta sig hela vägen in. I slutminuterna av mittakten drabbades sedan Jon Knuts av en utvisning som boxplay-formationerna däremot klarade av galant innan ytterligare ett till läge hanns med från Leksands sida. Peter Cehlárik var nära att kvittera precis innan pausvila, men Lars Johansson räddade knappt och ettmålsunderläget var därmed intakt efter 40 minuters spel.

Det fortsatte att vara rejäl kamp under tredje periodens inledande minuter med svårigheter att komma till några farligheter där Anton Lindholm ändå inte var långt borta från att sätta pucken på en fin passning från Lucas Elvenes. Kort därefter uppstod ett 3 mot 5-läge för Leksand som varade i över en och en halv minut. Ett mål från Frölunda hängde definitivt i luften där Malte Strömwall bland annat prickade ribban, men ett otroligt starkt och uppoffrande boxplay såg till att hemmalaget inte drog ifrån målmässigt i matchen. Avblåsningarna duggade sedan tätt vilket innebar att det inte blev något direkt flyt i spelet under ett bra tag, men med sju minuter kvar av ordinarie tid ändrade Leksand på tillställningen med en kvittering som från ingenstans när Peter Cehlárik bröt in framför kassen och skyfflade in pucken för 2-2 inför en euforisk bortaklack. Tråkigt nog återtog Frölunda ledningen bara en minut senare när ett skott från en helt ren Mikael Ruohomaa, som skulle ha gått utanför, mycket oturligt styrdes in av Mantas Armalis med minsta möjliga marginal. Slutresultatet skrevs sedan till 4-2 efter ett mål i tom kasse och därmed är matchserien utjämnad till 1-1.

Nu vänder vi äntligen hemåt till Leksand för två hemmamatcher i rad där den första spelas på tisdag kväll inför en förhoppningsvis fullsatt Tegera Arena!

Matchfakta

Frölunda - Leksand 4-2 (1-0, 1-1, 2-1)
Period 1: 1-0 (04:06) Max Friberg (Henrik Tömmernes, Malte Strömwall) PP1.
Period 2: 2-0 (03:16) Tom Nilsson (Erik Thorell, Linus Högberg), 2-1 (05:25) Lukas Vejdemo (Anton Johansson, Olle Alsing).
Period 3: 2-2 (13:05) Peter Cehlárik (Lucas Elvenes), 3-2 (14:12) Mikael Ruohomaa (Malte Strömwall, Max Friberg), 4-2 (19:44) Linus Nässén (Mikael Ruohomaa, Linus Högberg) ENG.
Skott: 26-30 (11-9, 4-14, 11-7)
Utvisningar, FHC: Linus Nässén 2, Linus Högberg 2.
Utvisningar, LIF: Eddie Larsson 2, Martin Karlsson 2, Jon Knuts 2, Marcus Karlberg 2, Patrik Norén 2.
Publik: 12044
Domare: Mikael Nord, Andreas Harnebring
Laget: Mantas Armalis (Daniel Rosengren) - Anton Lindholm, Matt Caito, Carter Ashton, Justin Kloos, Max Vérroneau - Olle Alsing, Eddie Larsson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Martin Karlsson, Jon Knuts, Felix Unger Sörum - Oskar Lang, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson, Patrik Zackrisson

Arvid Yngvesson