Välkommen, Kiira Yrjänen!

Publicerad: 2024-07-10
Lagbygget SDHL 24/25
Den landslagsmeriterade forwarden Kiira Yrjänen har skrivit på ett tvåårsavtal med Leksands IF. 22-åringen ansluter till oss från HV71.

22-åriga Kiira Yrjänen är född och uppvuxen i Riihimäki, Finland, där hockeykarriären inleddes i moderklubben Nikkarit. Redan som ung tog Kiira plats i det finska U18-landslaget, ett landslag hon representerade vid tre U18-VM mellan 2017-2020.

På klubblagsnivå spelade Kiira i flera säsonger för Team Kuortane där hon var såväl assisterande som ordinarie lagkapten i ett par säsonger. Säsongen 2021-2022 fick Kiira en ny klubbadress, närmare bestämt Keikko-Espoo, där hon producerade 46 poäng på 28 grundseriematcher. Tack vare framgångarna på isen fick Kiira äran att representera det finska a-landslaget vid 17 tillfällen och dessutom i senior-VM, den första av hittills två VM-turneringar. Totalt har Kiira dragit på sig den finska landslagströjan vid 47 tillfällen.

Till säsongen 2022-2023 valde Kiira att lämna hemlandet för att istället prova lyckan i Sverige och SDHL. Kosan styrdes mot Jönköping och HV71, en klubb hon representerat senaste två säsongerna.

Nu står det dock klart att Kiira väljer att flytta norrut för att byta gulblått mot vitblått.

- Jag ser väldigt mycket framemot att få starta upp den kommande säsongen! Min känsla är att Leksands IF satsar på damverksamheten något som tillsammans med alla faciliteter bidrar till att utveckla oss spelare både vad gäller insatserna på isen men även som atleter. Mina egna förhoppningar är att fortsätta utvecklas som individ, något som i det långa loppet kommer hjälpa laget att nå framgång. På isen vill jag dra nytta av min skridskoåkning och puckkontroll, säger Kiira Yrjänen.

Alexander Bröms om värvningen av Kiira Yrjänen:

- Kiira är en spelare jag haft kontakt med under ett par säsonger och nu inför den kommande säsongen stod alla stjärnor rätt. Kiira är en väldigt ambitiös spelare som jag förväntar ska ta ytterligare mark i SDHL kommande säsong. Det ska bli väldigt roligt att se Kiira i Leksands IF och vad hon kan bidra med till laget.

Leksands IF