Linn Peterson ny assisterande tränare för Dam-J

Publicerad: 2024-07-10
Dam-J
Mellan säsongerna 2010-2015 spelade den tidigare forwarden Linn Peterson i vårt damlag. Nu återvänder 30-åringen till Dalarna för att ingå i ledarstaben för vårt damjuniorlag.

Mariestadsfostrade Linn Peterson har en lång och framgångsrik karriär att se tillbaka på. Efter sina fem säsonger i Riksserien/SDHL med Leksands IF fortsatte karriären i Brynäs IF, Färjestad (Division 1) och Luleå/MSSK. Totalt spelade Linn 403 grundserie- och slutspelsmatcher i SDHL där hon totalt producerade 260 poäng och i prisskåpet finns hela fyra SM-guld.

På den internationella scenen representerade Linn Sverige i bland annat två U18-VM, ett ungdoms-OS och ett OS på seniornivå. Utöver dessa turneringar spelade Linn dessutom ytterligare landskamper på såväl junior- som seniornivå.

Efter säsongen 2022/2023 valde Linn att avsluta den aktiva karriären. Till säsongen 2024/2025 har det dock blivit dags att ge sig in i hetluften igen men nu som tränare. Leksands IF är glada och stolta över att kunna presentera Linn Peterson som ny assisterande tränare för vårt damjuniorlag där hon bildar tränarpar med Anna Borgqvist.

- Det känns jätteroligt att få chansen att komma tillbaka till Leksands IF, en förening som alltid legat mig varmt om hjärtat! Det ska bli väldigt roligt att sadla om till tränare, en omställning som känns väldigt spännande! Denna möjlighet är ett bra första steg för mig som tränare och det känns extra roligt att få jobba ihop med Anna (Borgqvist) som jag känner väl sedan tidigare, säger Linn Peterson.

Alexander Bröms om Linn Petersons återkomst till Leksands IF:

- Att få hem Linn till Leksand känns såklart väldigt bra! Linn kommer komplettera Anna och övriga staben kring vårt juniorlag på ett föredömligt sätt. Hon har en lång och gedigen spelarbakgrund som vi nu ska omsätta i ledarskap till våra kommande SDHL-spelare. Vi ser nu framemot en härlig säsong för våra damjuniorer med ett väldigt starkt ledarteam i ryggen.

Rasmus Näsman