Ny övertidsförlust mot Örebro

Publicerad: 2024-02-22
För sjunde matchen i rad gjorde Leksand bara ett mål, och för sjunde matchen i rad förlorade man efter att Örebro vände och vann kvällens match i förlängningen.

Den första perioden hade två olika ansikten där lagen turades om att föra spelet. Under matchens första tio minuter spenderade Örebro mycket tid i Leksands defensiva zon, men det var gästerna som hade första läget när Lukas Vejdemo bommade ett friläge efter fem minuters spel. Därefter parkerade hemmalaget i offensiv zon några byten efter varandra där Filip Larsson behövde vara på tårna och rädda laget från ett tidigt underläge. Leksand klarade sig dock undan från denna press och tog sedan över spelet rejält i periodens andra halva med en härlig kreativitet och högt tempo. Ett par mycket vassa chanser skapades, bland annat ett avslut i slottet från Marcus Karlberg, men när signalen för pausvila ljöd var resultatet fortfarande mållöst trots att bortalaget nog borde ha tagit ledningen på något av sina lägen.

Mittakten kunde knappast ha börjat bättre för Leksand med tanke på att målnollan spräcktes efter bara en knappt minut. Max Vérroneau stod för ett rejält jobb när han först snodde åt sig pucken vid rödlinjen innan han åkte sig fri och distinkt skickade upp pucken i krysset för 0-1. Därefter var det ett jämnt ett tag innan Filip Larsson drabbades av en utvisning åtta minuter in i perioden, men det efterföljande numerära underläget klarade Leksand av galant. Det var däremot riktigt nära att hemmalaget kvitterade precis efter powerplay-spelet när Filip Larsson kom ut bra och räddade ett friläge med liten marginal. Under resterande delen av andra perioden hade Örebro återigen mycket offensiv tid men utan att komma till den där vassa kvitteringsmöjligheten och Leksand kunde därmed lämna isen med en knapp ledning efter två spelade tredjedelar.

Inledningen på den tredje perioden var rätt hafsig där Leksand hade svårigheter med att få ut pucken ur defensiv zon, vilket också innebar att Charles Berglund tog en timeout efter sex minuter. Detta gav positiv effekt i form av att spelarna lyfte upp sitt spel och tog sig framåt. Ett litet tag senare ökade sånär Max Vérroneau på ledningen när han återigen kom fri, men istället för ett 0-2-mål kom en kvittering som från ingenstans med 11:29 på klockan. Ett backskott från hemmalaget letade sig mycket turligt in via knät på Ludvig Larsson och 1-1 var därmed ett faktum inför avslutningen på kvällens drabbning. Filip Larsson klev sedan fram och räddade ett mycket vasst läge från Örebro med ett par minuter kvar av ordinarie tid, och därefter hade Lukas Vejdemo en puck i nät men där situationen tveksamt blåstes av för en offside. Därmed gick matchen till förlängning och där tog hemmalaget hand om bonuspoängen efter ett snabbt avgörande från Jonathan Lekkerimäki.

På lördag väntar en fullsatt Tegera Arena när Luleå kommer på besök, då ska denna förlustsvit brytas!

Matchfakta

Örebro - Leksand 2-1 efter förlängning (0-0, 0-1, 1-0, 1-0)
Period 2: 0-1 (00:53) Max Vérroneau.
Period 3: 1-1 (11:29) Ludvig Larsson (Samuel Johannesson, Rasmus Rissanen).
Förlängning: 2-1 (00:18) Jonathan Lekkerimäki (Rasmus Rissanen, Hannes Björninen).
Skott: 22-25 (5-11, 7-8, 9-6, 1-0)
Utvisningar, ÖHK: .
Utvisningar, LIF: Filip Larsson 2.
Publik: 5500
Domare: Mikael Andersson, Andreas Harnebring
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Carter Ashton, Marek Hrivík, Max Vérroneau - Olle Alsing, Eddie Larsson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Felix Unger Sörum - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Oskar Lang, Justin Kloos, Lucas Elvenes - Martin Karlsson, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson

Arvid Yngvesson