Caito om matchen mot Örebro

Publicerad: 2024-02-03
Det blev en poäng efter en tillknäppt match mot Örebro. Backen Matt Caito tycker att det var en jobbig förlust.
-Men alla lag slåss för sina tabellplaceringar just nu så det är tufft.

Matchen avgjordes på övertid där Örebro fick spela i numerärt överläge.
-Det var jämnt och det var surt att pucken studsade in. Jag tycker att vi gjorde en bättre insats än mot Skellefteå, säger Matt som menar att deras spel kommer löna sig i längden.
-Vi spelar lite enklare och är bättre på att gå på mål. Samtidigt är Örebro duktiga på att försvara sig.

Mycket speltid

Backparet Patrik Norén och Alexander Lundqvist saknades på grund av skada. De har ätit mycket istid och spelat stabilt hela säsongen.
-De är strålande! Så det blir bra med uppehållet nu så att de kan läka och komma igen, säger Matt.
Han fick själv spela tjugotre minuter i kvällens match. Det tillsammans med Anton Lindholm som äntligen var tillbaka efter sin skada.

Hur var det att spela med Anton igen?
-Det var fantastiskt! Jag har spelat med Olle (Alsing) och Eddie (Larsson) och de är jättebra killar, men Anton och jag har något speciellt. Jag älskar verkligen att spela med honom. Han är en av Europas bästa backar, säger Matt.

Ashtons frilägen

Det var en match utan särskilt många målchanser. Så Matt tror att forwarden Carter Ashton grämer sig mycket över sina missade frilägen. Carter hade chanser tätt på varandra i andra perioden.
-Jag hade hoppats på att han skulle få en tredje möjlighet och sätta dit pucken. Sen kan man granska det där och diskutera om det skulle vara straff eller inte. Men deras försvarare gör ett bra jobb hemåt också.

Vacker passning

Leksand gjorde bara ett mål i matchen, men det var vackert. Särskilt Matts passning till Marek Hrivík var en delikatess.
 -Jag fick pucken från Langen och vill skjuta, men en av deras spelare är i vägen. Jag vet att Marek är en smart spelare och anar att han kommer hitta en bra plats vid bortre stolpen. Och det stämde ju, säger Matt om kvitteringen till 1-1.

Vad ska du göra under uppehållet?
-Jag ska till Stockholm och testa några restauranger. Kanske fönstershoppa lite. Jag är ingen skidåkare så det här passar mig bättre. Sen ska jag vila lite också innan vi tränar igen. Jag är rätt sliten just nu.

Mycket att lära sig av förlusterna

Det här var den tredje raka förlusten för laget. Något Matt så klart inte är nöjd med.
 -Det är tuffa matcher och vi har mycket att lära oss av dom. Örebro jobbade hårt och bevisade tesen att det inte finns några lätta vinster i den här ligan. Vi har mött svåra motståndare och rest en del de senaste matcherna, men det är absolut ingen ursäkt, säger Matt som ändå tycker att kvällen hade mycket att jobba vidare på.
-Men nästa gång vi ses hoppas jag att vi vunnit tre raka, säger Matt innan han går och duschar.

Katharina Dalmalm