Stabil seger mot Frölunda

Publicerad: 2024-02-29
Kvällens hemmamatch mot Frölunda slutade med en härlig och stabil 3-0-vinst där Filip Larsson blev segerorganisatör med ännu en hållen nolla samtidigt som Peter Cehlárik stod för två av målen.

Matchen inleddes på absolut bästa sätt för Leksand som tog ledningen efter bara en minuts spel tack vare fint klapp-klapp-spel. Lukas Vejdemo passade till Felix Unger Sörum som i sin tur hittade fram till ett öppet mål för Peter Cehlárik och 1-0 var därmed ett faktum. Efter det tidiga ledningsmålet var spelet sedan av det jämnare slaget genom hela den första perioden. Ungefär i mitten av inledningsakten var Frölunda nära två gånger om, först i powerplay och sedan i 5 mot 5, där en följsam Filip Larsson hängde med i sidled och räddade båda chanserna mycket fint. Innan signalen för pausvila ljöd hann Lukas Vejdemo dessutom med att styra pucken klockrent i stolpen, men inget mer mål gjordes och ettmålsledningen var fortsatt intakt när 20 minuter summerades.

Inför mittakten bytte Frölunda av oklar anledning målvakt och in kom istället Leksands tidigare målvakt Frans Tuohimaa. Varken han eller Filip Larsson behövde däremot knappt stå för något ingripande under periodens första halva överhuvudtaget där endast tre skott på mål noterades. Desto mer fart blev det istället precis när tiominutersstrecket hade passerats då finurlige Max Vérroneau ordnade 2-0 helt på egen hand. En bortaspelare skulle bara ta hand om pucken i egen zon, men då var var måltjuven från Kanada där och snodde åt sig pucken innan den vackert satt i målet efter ett rappt avslut. 2-0-kassen gav i sin tur rejält med energi till Leksand som öste på framåt ett par byten i sträck där Patrik Zackrisson först var nära att ordna en utökning från nära håll. 3-0 dröjde dock inte särskilt länge, för knappt två minuter senare kom målet efter ett fint anfall där Peter Cehlárik blev tvåmålsskytt tack vare ett välplacerat skott. Hemmalaget klarade sedan av ett boxplay innan den andra perioden var till ända och satt därmed bekvämt i förarsätet inför avslutningen.

I den tredje perioden handlade mycket av Leksands spel om att försvara den tremålsledning som hade byggts upp. Detta gjordes också galant då Frölunda inte kom till någon direkt farlighet, utan det var snarare närmare ett 4-0-mål än en reducering från bortalaget. Kalle Östman var bland annat nära i powerplay men där skottet gick strax utanför innan Jon Knuts olyckligt träffades i huvudet vid en kampsituation med sex minuter kvar av ordinarie tid. Konsekvensen av detta blev en tripping för #13, som dock behövde lämna isen på grund av en förmodad hjärnskakning, samt ett matchstraff för gästernas Malte Strömwall. När 4 mot 4-spelet var över så kunde Leksand med enkelhet spela av det som återstod av matchen tack vare numerärt överläge och därmed bärga tre mycket viktiga poäng i jakten på en topp sex-placering. Värt att notera var också att Filip Larsson höll sin femte nolla för säsongen.

På lördag väntar en ny hemmamatch då Malmö kommer på besök, så säkra din plats i Tegera innan det är för sent!

Matchfakta

Leksand - Frölunda 3-0 (1-0, 2-0, 0-0)
Period 1: 1-0 (01:04) Peter Cehlárik (Felix Unger Sörum, Lukas Vejdemo).
Period 2: 2-0 (10:16) Max Vérroneau (Olle Alsing, Justin Kloos), 3-0 (12:33) Peter Cehlárik (Lukas Vejdemo, Matt Caito).
Skott: 19-15 (7-7, 9-4, 3-4)
Utvisningar, LIF: Justin Kloos 2, Patrik Norén 2, Jon Knuts 2.
Utvisningar, FHC: Tom Nilsson 2, Malte Strömwall 25.
Publik: 6160
Domare: Marcus Linde, Mikael Holm
Laget: Filip Larsson (Marcus Gidlöf) - Anton Lindholm, Matt Caito, Justin Kloos, Marek Hrivík, Max Vérroneau - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Eddie Larsson, Lucas Elvenes, Patrik Zackrisson, Oskar Lang - Martin Karlsson, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson, Jon Knuts

Arvid Yngvesson