Härlig trepoängare mot MoDo

Publicerad: 2023-10-03
Kvällens bortamatch mot MoDo slutade med en riktigt fin fyramålsseger där Filip Larsson på ett vackert vis höll sin andra raka nolla.

Leksand stod för en pigg start på matchen och var det bättre laget under stora delar av den första perioden. Nästan omgående uppstod ett powerplay för bortalaget där bra tryck skapades men utan nätkänning. I samma numerära överläge tvingades dessutom Filip Larsson till en viktig räddning nät MoDo kom i en farlig spelvändning. Ungefär i mitten av perioden hade Leksand ett långt anfall med bra snurr i offensiv zon följt av ett gyllene läge från Carter Ashton precis efter matchens första powerbreak, men Lassi Lehtinen i hemmamålet var följsam och motade alla skott. Inte heller Max Vérroneau lyckades överlista burväktaren från nära håll några minuter senare när han sånär lirkade in pucken mellan benskydden. Innan signalen för pausvila ljöd hann MoDo dessutom med att pricka ribban i spel 5 mot 4, men till slut summerades kvällens första 20 minuter med 0-0 trots blåvitt övertag.

Direkt i den andra perioden räddade stolpen återigen Leksand med en man mindre på isen, och tack var det för efter detta var det inte mycket som stämde för något av lagen. Mittakten präglades av otroligt många avblåsningar, felpass, tappade puckar i mittzon och överlag klent spel. Jon Knuts var närmast att göra mål med en fin dragning efter några minuters spel, men utöver det uppstod inga som helst målchanser. Härligt nog var det Leksand som lyckades spräcka målnollan 16 minuter in i perioden efter att en hemmaspelare tappade pucken vid egen blålinje. Detta tackade Max Vérroneau för när han serverade Carter Ashton som fint skarvade in 0-1 och därmed en blåvit ledning efter två perioder.

Så fort den tredje perioden startade tog Leksand tag i taktpinnen med bra intensitet. Efter några minuter drog sedan MoDo på sig två onödiga utvisningar vilket bäddade för ett blåvitt 5 mot 3-spel där det inte tog lång tid för ledningen att dubblas. På ett lite underligt sätt vallade Max Vérroneau pucken på en liggande Lukas Vejdemo och in för 0-2. I samma situation visades ytterligare en hemmaspelare ut, men det efterföljande 5 mot 3-spelet blev inte långvarigt då Lukas Vejdemo drog på sig en tvåa. Målskytten hann sedan inte vara på isen många sekunder innan han oturligt åkte ut på nytt där bortalaget dock krigade sig igenom ett till boxplay utan några större problem. Med knappt 14 minuter spelade av den sista tredjedelen punkterade Leksand sedan matchen definitivt. Patrik Norén jobbade otroligt hårt i egen zon där han snodde åt sig pucken och åkte upp i banan innan den svarta trissan letade sig vidare till Max Vérroneau och sedermera Marek Hrivík som bara hade att raka in 0-3 i öppet mål. Slutresultatet fastställdes sedan till 0-4 i och med att Lucas Elvenes ordnade nätkänning i tom kasse. Sist men inte minst höll Filip Larsson sin andra raka nolla i sin blott andra SHL-match.

På lördag väntar en fullsatt hemmamatch mot HV71 och hyllning av Jon Knuts, hoppas vi ses där!

Matchfakta

MoDo - Leksand 0-4 (0-0, 0-1, 0-3)
Period 2: 0-1 (16:10) Carter Ashton (Max Vérroneau).
Period 3: 0-2 (06:29) Lukas Vejdemo (Max Vérroneau, Marek Hrivík) PP2, 0-3 (13:53) Marek Hrivík (Max Vérroneau, Patrik Norén), 0-4 (18:21) Lucas Elvenes (Lukas Vejdemo, Arvid Eljas) ENG.
Skott: 26-33 (4-14, 7-9, 15-10)
Utvisningar, MoDo: Mikkel Aagaard 2, Theodor Niederbach 2, Riley Woods 2, Erik Walli Walterholm 2, Daniel Brickley 2.
Utvisningar, LIF: Eddie Larsson 2, Max Vérroneau 2, Patrik Norén 2, Lukas Vejdemo 4.
Publik: 5107
Domare: Mikael Nord, Johan Magnusson
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Max Vérroneau, Marek Hrivík, Oskar Lang - Eddie Larsson, Fred Nilsson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Anton Johansson, Carter Ashton, Kalle Östman, Erik Olhans-Lind - Arvid Eljas, Jon Knuts, Marcus Karlberg - Lucas Lagerberg

Arvid Yngvesson