Players Lounge - en ny mötesplats för ungdomar

Publicerad: 2023-09-07
Players Lounge
Tack vare ett samarbete mellan Leksands IF, Mat vid Siljan och ett gäng hockeyföräldrar har nu Players Lounge öppnat i Tegera arena - en plats där ungdomar kan mötas, umgås och fylla på energidepåerna inför kvällens aktiviteter.

För några veckor sedan öppnade Players Lounge, Leksands IF:s egen mötesplats för dels de ungdomar som tillhör föreningen men även ungdomar som inte spelar hockey. Varje måndag-, onsdag- och fredagseftermiddag mellan 15-17.30 håller Star Lounge i Tegera arena öppet för att erbjuda såväl olika aktiviteter som mat och dryck.

- Initiativet kommer från ett gäng föräldrar i våra ungdomslag som ville skapa en trygg plats för alla ungdomar att komma till. När skolan slutat finns idag inte så många konkreta ställen att gå till, framförallt för de ungdomar som har svårt att hinna hem mellan skolan och kvällsaktiviteter. Där vill vi att Players Lounge ska bli en trygg mötesplats, berättar Maria Gidlöf, föreningskoordinator Leksands IF.

I Loungen kommer ungdomarna kunna köpa både mellanmål och matlådor, smoothies och frukt. Det finns dessutom möjlighet att spela pingis (eget pingisracket krävs) och landhockey, koppla av framför tv:n eller sätta sig ned och plugga.

- Menyn i matväg är framtagen tillsammans med Mat vid Siljan för att kunna erbjuda matiga och bra alternativ inför eftermiddagen eller kvällens aktiviteter, en meny vars priser ska vara rimliga och som inte på något sätt har något vinstsyfte.

Players Lounge är helt och hållet en ideell satsning vilket är möjligt tack vare de föräldrar som ställer upp och bemannar. Varje eftermiddag kommer minst två vuxna finnas på plats för att se till att de ordningsregler som ungdomarna själva tagit fram följs, allt för att skapa en så trivsam och gemytlig miljö som möjligt. Ordning, reda och respekt, både vad gäller hur man uppför sig mot varandra men också för arenans faciliteter, är några av ledorden.

- Loungen riktar sig främst till ungdomar mellan 10-15 år men även äldre är självklart välkomna. Viktigt att poängtera är att Players Lounge inte enbart finns till för de ungdomar som spelar hockey utan alla är välkomna. Det har vi redan märkt under den här första veckan då flera av de ungdomar som besökt oss inte spelar hockey.

I oktober kommer satsningen med Players Lounge utvärderas för att se hur allt fungerat så långt samt hur framtiden kan komma att se ut.

- Eftersom vi aldrig gjort det här tidigare behöver även vi lära oss och framförallt se vad barnen tycker samt hur man sköter sig. Vi både hoppas och tror på en ömsesidig respekt och att Players Lounge är här för att stanna.

Är du förälder och vill hjälpa till med bemanningen av Players Lounge? Kontakta då Maria Gidlöf via mail, [email protected]

Rasmus Näsman