Förlust i Linköping

Publicerad: 2023-09-27
Damlaget
Damlaget hade tagit sig till Östergötland på jakt efter säsongens första trepoängare och onsdagskvällen såg länge ut att bli en rolig historia. Linköping skulle dock vända på steken och vinna med 6-3.
- Vi är inte bra nog i egen zon. Nivån var alldeles för låg där, summerar Emilie Kruse Johansen.

Det var ett revanschsuget lag som tog bussen till Linköping vid lunch på onsdagen. En som förmodligen var lite extra spelsugen var forwarden Emilie Kruse Johansen som missade premiären mot Djurgården och som dessutom har en lång historia i just Linköping HC med över 250 matcher i klubben.

- Självklart kändes det speciellt att komma tillbaka till Linköping eftersom jag bott och spelat där i åtta år. Det var många känslor som väcktes och jag blev lite emotionell. Samtidigt var det också min första seriematch för Leksand som är en stor organisation som jag alltid haft mycket respekt för. Jag kände mig riktigt taggad att få komma igång och starta serien, säger Emilie Kruse Johansen.

Leksand skulle också inleda matchen taggat då man i långa stunder var det spelförande laget men likt premiären mot Djurgården skulle man ha fortsatt svårt att göra mål. Agata Sarnovska kunde dock se till att Leksand tog ledningen en bit in i första perioden då hon rakade in returen från Kruse Johansens skott men innan pausvilan hade hemmalaget kvitterat.

I mittenperioden satte Leksand i högsta växel och efter sju minuter var man uppe i en 3-1-ledning. Historien från inledningsperioden skulle dock upprepa sig då Linköping både reducerade och kvitterade innan perioden var över.

- Vi får en bra start på matchen i och med vårt 1-0-mål samt att vi spelmässigt fick visa vad vi har i oss och vad vi kan. Det fortsatte och blev ännu bättre i början av andra där vi återigen visade att vi vill spela hårt och uppnå våra mål. Det känns dock surt att special teams inte fungerade för oss idag, varken framåt eller bakåt.

Även Leksand skulle få flertalet chanser i powerplay, en spelform som skulle fungera bättre ju längre matchen gick men dessvärre utan någon utdelning. Trots 16 skott på mål i den tredje perioden fick Leksand inte in någon mer puck i nät medan hemmalaget fick jubla vid tre tillfällen. Matchen slutade till sist 6-3.

- Vi fortsätter göra många bra saker i tredje perioden men det blir ju en kollaps med målen vi släpper in. Vi spelar lite för mesigt i egen zon vilket skapar ytor för Linköping. Det var inte alls på den nivå som vi vill ha.

Nu väntar en dags vila innan det återigen är dags för match. På fredag ställs Leksand mot SDE och på söndag är det dags att ta sig an AIK, båda matcherna på bortaplan.

- Det är spelet i egen zon som måste bli bättre. Vi måste ligga närmre motståndarna och spela mer fysiskt än vad vi gjorde ikväll. Det tillsammans med special teams måste upp till helgen, avslutar Emilie Kruse Johansen.

Linköping HC - Leksands IF  6 - 3 (1-1, 2-2, 3-0)

0-1 Agata Sarnovska (Kruse-Johansen)
1-1 Moa Gustafsson (Hitosato)
1-2 Anna Purschke (Karppinen, Carlsson-Mattila)