Clas Ohlson Foundation Arena snart redo för ny säsong

Publicerad: 2023-08-28
Clas Ohlson Foundation Arena
Det står inte på förrän Clas Ohlson Foundation Arena är redo för en ny hockeysäsong. Sommarens upprustning och renovering har följt tidsplanen från start till mål vilket betyder att om bara några veckor ligger isen färdig att beträda.

Direkt efter förra säsongens slut inleddes arbetet i Clas Ohlson Foundation Arena som till årets säsong får en betongplatta som underlag under ispisten. Det tidigare kylsystemet tömdes och revs ut så fort förra säsongens is smält och därefter har arbetet rullat på helt enligt plan.

- Den gamla sargen monterades ner och fraktades till Tällberg och när det gamla kylsystemet rivits ut började det markförberedande arbetet. Vi började om helt från början med att få underlaget platt och på den höjd vi ville ha. Därefter fyllde vi på med kross och finkornigt sandkross samt att vi lagt ner dräneringsrör och brunnar så att vattnet kan ta vägen någonstans på våren när vi stänger av systemet, berättar Magnus Proos, VD för fastighetsbolaget.

Så fort marken var redo var det dags att lägga isolering och armering innan det nya kylsystemet kunde monteras. Därefter väntade ytterligare ett lager armering och till sist själva gjutningen av betongplattan.

- Själva gjutningen var det viktigaste datumet i hela arbetet, något vi ville ha klart innan semestern för att betongen skulle få tid att "brinna" ihop innan målningen. Det lyckades vi hålla och nu sedan säsongen drog igång har vi kunnat putsa plattan, monterat den nya sargen samt målat plattan, något som skedde förra veckan.

Nu har färgen torkat över helgen och planen är att starta kylsystemet under måndagen, berättar Proos.

- Förhoppningen är att vi kan börja bygga upp ispisten i slutet av veckan.

Tidsplanen just nu säger att Clas Ohlson Foundation Arena kommer ha en skridskoredo is från och med helgen vecka 36. Än återstår dock en hel del småfix innan man kan säga att allt är helt klart.

- Vi ska snickra nya bås, lägga nytt golv, installera matchklockan, lägga durk på kylrörskulverten, ja det finns ganska många delar av bygget som återstår men huvudsaken är att lagen kommer kunna ta sig ut på isen för att träna.

Magnus Proos riktar ett stort tack till alla inhyrda entreprenörer som varit med och möjliggjort upprustningen av Clas Ohlson Foundation Arena samt den egna vaktmästarpersonalen som uppskattningsvis lagt runt 1200 timmar på sommarens renovering.

Med tanke på fjolårssäsongens isproblem som tvingade arenan att stänga vid två tillfällen känner sig Magnus Proos mer än nöjd med uppdateringarna som nu genomförts.

- Ja, det känns jätteskönt. Bortsett isproblemen har vaktmästarna även fått lägga väldigt många timmar och sena kvällar på olika reparationer samt uppbyggnaden av ispisten. Tidigare behövde vi 30 dagar för att göra åkbar is här inne. Framöver kommer vi endast behöva cirka en vecka. Bara den skillnaden att vi sparar 25 dagars elförbrukning på kompressorerna när vi ska starta istillverkningen är en bra förbättring av elförbrukningen. Det kommer bli stor skillnad vad gäller just elförbrukningen men också kvalitén, avslutar Magnus Proos.

Leksands IF