Joakim Engström efter förlusten mot Djurgården

Publicerad: 2023-11-16
Damlaget
Damlaget ställdes mot Djurgården i Stockholm på onsdagskvällen, en match hemmalaget vann med 4-0.

Det blev en tuff kväll i huvudstaden i går för Leksands damer. Efter ett tidning ledningsmål kunde Djurgården hålla undan och vinna med 4–0.

– Vi behöver jobba väldigt hårt på att vara konsekventa i vårt spelsätt över en hel match, säger lagets assisterande tränare Joakim Engström.

Sett till spelet inledde Leksand starkt mot Djurgården i går. Man skapade chanser och tryckte på långa stunder i motståndarnas zon. Men hemmalaget lyckades utnyttja ett läge och kunde ta ledningen. Även i andra perioden var det Djurgården som gjorde mål på sina chanser medan de blåvita inte fick någon utdelning.

– Vi får några långa byten emot oss när vi inte spelar det första bästa passet. Sedan tar vi några mindre bra beslut runt offensiv blå som leder till snabba kontringar emot. Då kan de göra två mål, säger Joakim Engström.

I den tredje perioden tryckte Leksand på, men Djurgårdens målvakt hade en väldigt bra kväll på jobbet och kontrollerade returer på ett så bra sätt att hon inte släppte några puckar förbi sig.

– Vi har en tendens att falla bort från vad vi kommit överens om under korta stunder, men spelarna kämpar för att bli bättre på det varje dag så vi har tron på att det kommer lossna.

Förlusten i går gör att Leksand halkar efter lite i kampen kring strecket. Men Joakim Engström menar ändå att det finns bra saker att ta med sig.

– Jag tycker alla spelares kämpainsats var bra. Vi har inte haft fyra kedjor på väldigt väldigt länge, så kollektivt hade vi mer energi att kriga hårt än de senaste matcherna sett över 60 minuter.

Han och resten av laget är spellediga på fredag. Istället väntar hemmamatch mot Brynäs på söndag.

– Vi är väldigt taggade på att möta dem igen och vet om att det blir viktigt att spela disciplinerat och ta smarta beslut. Ska vi slå dem behöver vi kriga om varenda millimeter på isen i alla byten och inte ge dom chansen att spela powerplay.

Djurgården–Leksand 4–0 (1–0, 2–0, 1–0)

Skott: 19–18 (9–4, 7–7, 3–7)

Elisabet Wahl