J18 säkrade avancemang

Publicerad: 2023-12-06
J18
I förra veckan säkrade J18-laget avancemang till J18 Nationell efter jul genom segrar mot Brynäs och Valbo. Denna vecka spelar laget sina två sista matcher i J18 Regional Väst där Grums IK gästar Tegera Arena redan på onsdagskvällen.
– Det känns väldigt skönt att nå en av våra målsättningar som vi hade innan säsongen och det var ett steg i rätt riktning säger forwarden Neo Karling.

J18-laget hade en fullt godkänd vecka för under söndagen säkrade laget en topp 5-placering och avancemang till J18 Nationell efter jul, något laget satt upp som mål inför säsongen. Innan söndagsmatchen mot Brynäs var det målkalas hemma i Tegera arena när Valbo gästade Leksand, resultatet skrevs till 11–2 under torsdagskvällen. Vid söndagsförmiddagen reste laget till Gävle för ett möte med Brynäs. Leksingarna tog en blytung seger och vann med 4-1, en skön seger som alltså säkrade avancemanget.

–      Vi hade en bra vecka med två viktiga vinster. Matchen mot Valbo hade vi väldigt bra utdelning. Vi gjorde en bra första period men gick ner oss lite efter de. Matchen mot Brynäs var en riktigt skön seger och fin laginsats. Trots många borta så stängde vi ner dom bra och kämpade in i det sista säger Neo Karling.

Skada har hållit Neo borta från isen

Neo har under säsongen tvingats följa lagets framfart på isen från läktaren på grund av en skada. Att nu äntligen få vara tillbaka igen är något han självklart gläds över.

–      Det har såklart varit en tuff tid med att vara borta från att kunna träna fullt ut med laget. Nu är det bara roligt att vara tillbaka och jag tycker det går bättre och bättre för varje träning och match.

Även fast avancemanget till J18 Nationell efter jul är säkrat har laget två matcher kvar att spela. Under onsdagen väntar värmländskt besök i form av Grums IK. Matchen startar 19:00 och spelas i Tegera Arena där det precis som vanligt är fri entré som gäller. Efter matchen är det bara att ladda om för att åka till Gävle igen, denna gång med Strömsbro IF som motståndare, en match som startar 12:45 på söndag i Testebo Arena.

–      ­­ Nu väntar två matcher som kommer avgör hur högt upp i tabellen vi slutar så det är ganska viktiga matcher och vi ska försöka få med oss en bra känsla inför nästa serie. Viktigt för oss är att vi är ödmjuka och följer vår gameplan säger Karling

Slutligen vem ska man hålla ett extra öga på?

–      Torkel Jennersjö, han har varit borta nu två matcher så han ska man hålla koll på.

Matchfakta

Leksands IF – Valbo HC  11–2 (6-1,1-0,4-1)

Leksands Mål: Melvin Novotny, Tinus Luc Koblar x2, Daniel Floryk x3, Neo Karling, Lukas Schünzel, William Wiman x2, Olle Därth

Brynäs IF – Leksands IF 1–4 (1-0,0-2,0-2)

Leksands Mål: William Wiman, Melvin Novotny, August Lissel, Jonas Lagerberg-Hoen.

Marcus Gidlöf