Växjö krossade ihåligt Leksand

Publicerad: 2024-01-13
Leksand hade ingen chans mot seriens bästa hemmalag Växjö som enkelt städade av gästerna från Dalarna där slutresultatet skrevs till förnedrande 8-1 efter en rejäl kollaps i det defensiva spelet.

Matchen inleddes med en härlig intensitet där båda lagen kom ut i ett högt tempo från och med första bytet. Leksand hade ett par riktigt bra minuter direkt efter nedsläpp där bland annat Oskar Lang var nära att spräcka målnollan, men istället för ett blåvitt mål kunde Växjö ta ledningen efter fem och en halv minuts spel. Ett lite svagt ingripande från Mantas Armalis innebar att ett skott från Noah Östlund letade sig in för 1-0. Fem minuter senare var det dags för hemmalaget att måljubla på nytt när ett fint backskott av Joel Persson hittade rätt, och därefter kontrollerade Växjö spelet väl under resten av perioden. I slutskedet stod sedan Mantas Armalis för en mycket vass dubbelräddning i boxplay och såg därmed till att underläget fortsatt var på två mål efter den första perioden.

Under mittaktens inledande minuter var det ställningskrig ute på isen med så gott som noll chanser åt båda håll. Första läget uppstod efter cirka sju minuter när Patrik Zackrisson sånär lyckades få in en reducering, och i efterhand hade ett mål där och då behövts med tanke på vad som hände därefter. Först och främst gjorde Växjö 3-0 i powerplay en minut efter målchansen innan hemmalaget definitivt punkterade matchen när 16 minuter hade passerats av andra perioden. Trots att Leksand hade powerplay släppte man till ett friläge som Hugo Gustafsson förvaltade för 4-0. I bytet efter räddade Mantas Armalis sedan ännu ett friläge, men det hjälpte föga då Dylan Mclaughlin kunde skicka in 5-0 i öppet mål en minut senare då bortaförsvaret blev fullkomligt upprullade. Kort och gott klappade Leksand igenom totalt i slutet av perioden samtidigt som Växjö var ruskigt effektiva och gjorde mål på i princip alla sina chanser.

Inför starten av den tredje periodens byttes lovande junioren Marcus Gidlöf in i målet som därmed fick debutera i såväl A-laget som i SHL. Tyvärr tvingades han släppa in sitt första mål efter sex minuter när ett oerhört passivt försvar släppte igenom Dylan Mclaughlin som enkelt kunde skicka upp pucken i krysset för 6-0. Ett tag senare var det dags igen när Växjö dessutom gjorde 7-0 innan Max Vérroneau i alla fall lyckades spräcka kvällens målnolla på friläge. Hugo Gustafsson fullbordade sedan sitt hattrick bakom en chanslös Marcus Gidlöf där utespelarna knappt gjorde ett försök till att hjälpa 18-åringen som såg 8-1 glida in. Sammanfattningsvis stod Leksand för en insats som bara är att skicka i papperskorgen och det är bara att ladda om inför nya drabbningar nästa vecka.

Härnäst väntar bortamatch mot Linköping på torsdag.

Matchfakta

Växjö - Leksand 8-1 (2-0, 3-0, 3-1)
Period 1: 1-0 (05:25) Noah Östlund (Victor Stjernborg, Zach Giuttari), 2-0 (10:20) Joel Persson (Gabriel Carlsson).
Period 2: 3-0 (08:37) Robert Rosén (Marcus Sylvegård) PP1, 4-0 (16:16) Hugo Gustafsson (Zach Giuttari, Tobias Rieder) SH1, 5-0 (18:17) Dylan Mclaughlin (Marcus Sylveågrd, Manuel Ågren).
Period 3: 6-0 (06:06) Dylan Mclaughlin (Joel Persson, Gabriel Carlsson). 7-0 (09:09) Hugo Gustafsson (Martin Lundberg, Emil Sylvegård), 7-1 (10:45) Max Vérroneau (Patrik Norén, Alexander Lundqvist), 8-1 (11:24) Hugo Gustafsson (Noah Östlund, Joel Persson).
Skott: 30-15 (10-5, 12-8, 8-2)
Utvisningar, VLH: Eric Martinsson 2.
Utvisningar, LIF: Peter Cehlárik 2, Matt Caito 2.
Publik: 5610
Domare: Richard Magnusson, Alexander Österberg
Laget: Mantas Armalis (Marcus Gidlöf) - Eddie Larsson, Matt Caito, Peter Cehlárik, Marek Hrivík, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Anton Johansson, Kalle Östman, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Oskar Lang, Justin Kloos, Felix Unger Sörum - Martin Karlsson, Jon Knuts, Marcus Karlberg

Arvid Yngvesson