Kruse Johansen: "Måste hålla samma nivå i 60 minuter"

Publicerad: 2023-10-22
Damlaget
Damlaget har spenderat helgen i Norrland med matcher mot Luleå/MSSK och Modo Hockey, två täta matcher som slutade med hemmavinster. Forwarden Emilie Kruse Johansen summerar helgen.
- Vi måste gå in med attityden att vi är ett lag för toppen, för det har vi visat att vi kan vara.

En helg i Norrland med två tuffa matcher mot Luleå/MSSK och MoDo Hockey, det var vad som stod på schemat för damlaget som redan på torsdagsmorgonen packade bussen och lämnade Dalarna. På fredagskvällen var det sedan dags för helgens första match som spelades i Luleå, en match som skulle visa sig bli en jämn och tight tillställning.

Matchen var länge mållös och även om hemmalaget var det lag som dominerade skottstatistiken tycker forwarden Emilie Kruse Johansen att Leksand spelmässigt höll jämna steg med motståndet.

- Överlag gör vi en bra match där vi stundtals själva kändes lite chockade över att vi kunde hålla samma nivå som Luleå vilket är lite irriterande. Vi bjuder verkligen upp till en tuff match där Luleå måste kämpa rejält för poängen. Därför är det ju katastrof att vi släpper in två mål i vårt eget powerplay, säger en besviken Emilie.

Ja, 0-0 stod sig hela vägen fram till när tio minuter återstod av den tredje perioden. Leksand fick då chansen att spela fem mot fyra men istället för ett ledningsmål kunde hemmalagets Viivi Vainikka göra både 1-0 och 2-0 inom loppet av en minut i numerärt underläge.

- Att en sådan sak ska fälla oss är otroligt tråkigt. Vi möter ett obesegrat Luleå där ingen förväntar sig att vi ska kunna utmana på allvar. Vi ska vara stolta över att vi kan bjuda på det motstånd som vi gjorde men det är samtidigt ingenting konstigt eftersom vi också är ett väldigt bra lag. Det som fäller oss just nu och även tidigare under säsongen är att vi inte lyckats hålla rätt nivå i 60 minuter.

Emilie lyfter fram lagets fysiska spel som en av framgångsfaktorerna mot ett spelskickligt Luleå/MSSK.

- Vi visste att om vi ger Luleå tid och utrymme så kommer vi bli straffade. Det handlade därför om att hela tiden ligga nära och på rätt sida i försvarsspelet vilket vi överlag gjorde väldigt bra. Vi hade dessutom en bra forecheck och spelade fysiskt.

Stolpträff från kvittering

Trots förlusten hade Emilie och resten av laget en god känsla in i söndagens möte med MoDo. Något laget pratat om är just söndagsmatcherna där man tenderat att inleda aningen avslaget. Tyvärr skulle det bli så även denna gång menar Kruse Johansen.

- Vi har det tufft med söndagsmatcherna som börjar klockan 12 där vi inte varit med från start och idag visade sig inte vara något undantag. Vi ska vara glada att det fortfarande stod 0-0 efter första perioden. Även andra perioden är svag från vår sida och vi ger inte varandra chansen att vara det lag vi egentligen vill vara. Det är väldigt synd att det tar två perioder innan vi börjar spela som vi vill.

Ställningen efter två perioder var 2-0 till hemmalaget men som den norska forwarden är inne på skulle Leksand få rätsida på spelet till slutperioden. Där kom också reduceringen från just Emilie själv som först tog ett tidigt avslut efter en ingång i offensiv zon och sedan fick både en och två returer innan puken landade i nät. Kort efter reduceringen fick Emilie en ny chans men marginalerna var på MoDo:s sida då pucken träffade stolpen.

- Vi får en extra tändning efter reduceringen och känner helt klart att vi har chansen att vända matchen. Det är otroligt surt att mitt skott träffade stolpen för 2-2 hade förmodligen ändrat matchen totalt. Vi fortsätter dock skapa bra målchanser i tredje men det är smådetaljerna som återigen avgör och som ligger bakom målen vi släpper in.

Istället för 2-2 kunde hemmalaget rycka undan i slutminuterna med två snabba mål som fastställde slutresultatet 4-1.

Även om laget inte fick med sig några poäng hem från Norrland finns det många positiva saker man kan ta med sig spelmässigt avslutar Emilie Kruse Johansen.

- Återigen, vi har visat i alla matcher vi förlorat att vi kan spela väldigt bra hockey. Det krävs dock att vi håller den nivån i 60 minuter, det är där det brister just nu. Visst, nu mötte vi Luleå och Modo som är två topplag men vi måste också gå in med attityden att vi är ett lag för toppen, för det har vi visat att vi kan vara.

Nästa vecka väntar två SDHL-matcher på hemmais. På fredagen tar leksingarna emot SDE med start klockan 18.00 och på söndagen väntar ett spännande möte med AIK.I samband med söndagsmatchen är det Familjedag i arenan! Insläpp 13.00 - Matchstart 14.05.

Familjedagen kommer precis som vanligt att innehålla roliga aktiviteter för både stora och små, och självklart kommer Liffe att finnas på plats.  Under söndagen arrangeras även den populära Flickornas Hockeydag, dit Leksands IF, i samarbete med Dalarnas Försäkringsbolag, välkomnar alla hockeyspelande flickor i Dalarna (födda 2008-2015).  Vi har med andra ord ännu en härlig hockeyhelg att se fram emot!

Biljetter till matcherna skaffar du via länkarna nedan:

FREDAG Leksand-SDE 18.00  After Work från 16.30

SÖNDAG Leksand-AIK 14.05  Familjedag från 13.00

Och kom ihåg - SDHL-matcherna på hemmais ingår för dig med SHL-säsongskort.

Luleå/MSSK - Leksands IF  2 - 0 (0-0, 0-0, 2-0)

1-0 Viivi Vainikka (Tulus, Pejsova) 49:12
2-0 Viivi Vainikka 50:03

Skott: 33-14