Dalarnas pojklag vidare i TV-pucken

Publicerad: 2023-09-11
TV-pucken
Under helgen som gick genomfördes kvalspelet för pojkarnas TV-pucken, ett kvalspel som avgjordes på fyra orter runt om i landet. Dalarna fick spela på hemmaplan i Borlänge där man också såg till att säkra en plats i TV-puckens finalhelg som äger rum i Gävle senare i höst.

Från Leksands IF fanns Joel Dalström-Collander, Erik Ström, Viggo Tamm, Melvin Lantz, Isac Fors och Noel Snis representerade när kvalgrupp A drog igång på fredagskvällen i Borlänge Ishall. Dalarna satte gasen i botten redan från start och besegrade Värmland med 5-2 innan det på lördagen väntade två nya matcher.

Även dessa slutade med seger och utgångsläget inför söndagens avslutande matcher såg minst sagt bra ut. Först ut var en tidig gruppfinal mot Västergötland, en jämn historia som för Dalarnas del slutade med en uddamålsförlust, 3-2.

Dalarnas sista match för helgen var också hela kvalgruppens sista. På andra sidan isen stod Gästrikland och "hemmalaget" var piskade att vinna för att säkra fortsatt spel i turneringen, en uppgift man alltså lyckades med.

Dalarna vann med 2-1 och knep förstaplatsen i gruppen tack vare bättre målskillnad än Västergötland som också spelat ihop tolv poäng.

Finalhelgen i Gävle går av stapeln 2-5 november dit Dalarnas flicklag också siktar. Flicklagets kvalspel genomförs nu till helgen med Falun som spelort och där är sju spelare från Leksands IF uttagna: Linnea Kajs Görndt, Tillie Ytfeldt, Tilde Grillfors, Nila Bergström, Miki Thaoklang, Kajsa Lindmark, Vega Dräckes.

Följ flickornas kvalspel HÄR

Resultat Dalarnas pojkar kvalgrupp A