Joakim Engström inför helgens matcher

Publicerad: 2024-10-25
Damlaget

Efter ett lite längre matchuppehåll är damerna redo för spel igen. Det blir två tuffa utmaningar när Modo och sedan Brynäs kommer på besök.
– Vi hoppas så klart att det kommer mycket folk, säger tränare Joakim Engström om söndagens match där föreningens mål är att locka minst 500 åskådare.

Det var ett tag sedan Leksands damer senast spelade match, närmare bestämt 13 oktober. För lagets del innebar det en ledig långhelg, medan ledarna deltog i en utbildning med herrlagets ledarstab.
– Sedan har vi tränat på hårt med våra grunder i spelsystemen, men även lagt stor tid på närkampsspel och att tävla på rätt sätt.
Det har varit en del tunga förluster här under hösten, hur har ni hanterat dem?
– Alla förluster känns extra tunga när man spelar bra långa stunder i matcherna, vilket vi gjort. Det som vi verkligen tagit tag i är närkampsspel och utföranden i situationer där vi blir för enkla att spela emot. Så vi har suttit i en del möten men också praktiserat.

Trygghet i spelsystemet

Samtidigt finns det ändå saker som har fungerat bra i spelet. Joakim Engström lyfter framför allt spelsystemet som han menar att alla känner sig trygga i. Laget har tagit till sig systemet bra och förstått varje matchplan utifrån det systemet.
– Sedan behöver vi förbättra utförandet av beteenden inom ramarna av vår playbook. Det jobbar vi med dagligen både på och utanför isen, teoretiskt och praktiskt.
Helgens första match spelas i kväll mot tabelltrean Modo. De har hittills släppt in få mål och vunnit många matcher med uddamålet.
– Det tyder på en jämnhet i försvarsspelet och såklart en av ligans absolut bästa målvakter i Andrea Brändli. De spelar i ett högt tempo och slår sällan av på takten.

Hoppas på fyllda läktare

Och på söndag är det dags för Brynäs som ni vann över i senaste mötet. Vad behöver ni göra för att slå dem igen?
– Vi behöver vara duktiga på att ta bort klubbor och spelare framför eget mål. Får vi de på utsidan och kan kontrollera mitten av isen i alla tre zoner, stänga ner deras bortre spelare i spelvändningar emot och ta hand om backdoor i egen zon så har vi återigen en god chans att vinna.
Den matchen är precis som matchen mot HV71 för två veckor sedan en specialmatch. Kommer det mer än 500 åskådare tilldelas föreningen 100 000 kronor av SDHL. Joakim Engström hoppas så klart på mycket folk.
– Det betyder allt för oss, alla vi som är i och runt laget känner ett jätteansvar att bjuda tillbaka till de som kommer till Tegera. Det värmer oss att se folks intresse på plats och påminner oss om vilket privilegium det är att få representera Leksands IF.

De första 500 åskådarna på söndagens match bjuds bland annat på popcorn, festis och ett ziplineåk på Sommarland nästa sommar. Det blir även autografskrivning med spelare från herrlaget i första pausen. Läs mer HÄR

Elisabet Wahl