Alexandra Huszak klar för Leksands IF

Publicerad: 2023-07-27
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den ungerska landslagsforwarden Alexandra Huszak som närmast kommer från spel i HK Budapest. Kontraktet med Alexandra Huszak gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

28-åriga Alexandra Huszak kommer ursprungligen från den ungerska huvudstaden Budapest där hon inledde sitt hockeyspelande i Budapest Stars, Ujpesti-Vasas och KMH Budapest. Inför säsongen 2013/2014 lämnade Huszak hemstaden Budapest för spel i Ryssland där hon under fyra säsonger kom att representera Fakel Chelyabinsk, Belye Medveditsy, SKIF Nizhny Novgorod och Arktik-Universitet Ukhta. Inför säsongen 2017/2018 återvände vände Huszak åter hemåt och har sedan dess representerat Hoki Klub Budapest under de sex senaste säsongerna.

Alexandra Huszak har under hela sin karriär varit en starkt poängproducerande spelare såväl i den mellaneuropeiska som den ryska ligan. På den internationella scenen har hon representerat Ungern vid två J18-VM, OS-kval samt sju senior-VM där hon varit med att ta Ungern från C-gruppen upp till A-VM.

Den kommande säsongen blir den första på svensk mark för Alexandra Huszak, och kontraktet som innebär att hon ansluter till Leksands IF gäller över säsongen 2023/2024.

Alexandra Huszak om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är verkligen glad över att komma till Leksand. Jag har hört många bra saker om SDHL, och det kändes väldigt speciellt att få frågan av Leksands IF att komma till dem. Jag gillar verkligen snabb och kreativ hockey, och jag vill bidra till laget med min fart med pucken och min puckbehandling. Utanför isen vill jag verkligen bidra med min positivitet och glädje och tillföra energi både i omklädningsrummet och på bänken.

-Serien är full av bra lag och det kommer att vara jämna och tuffa matcher hela tiden, men får vi en bra utveckling i gruppen tror jag definitivt att vi kan sluta bland de fyra främsta lagen. Jag har inte hört så mycket om Leksand som ort men har kollat en hel del via nätet. Jag gillar verkligen naturen och det ser ut att finnas mycket vacker natur i Leksand och Dalarna vilket jag ser fram emot att få uppleva. Jag har också hört att byn älskar hockey, så jag ser mycket fram emot att få komma på plats och bli en del av allt det.

Alexander Bröms om nyförvärvet Alexandra Huszak:
-
Alexandra är och har varit en ledande spelare i det ungerska landslaget under flera säsonger, i ett Ungern som gjort stora framsteg som ishockeynation. Även i EWHL, ligan hon spelar i till vardags, har hon varit en dominant spelare som ständigt producerat poäng. Hon har en explosiv spelstil där hon också kan göra det oväntade. SDHL är en liga på frammarsch och det ska bli roligt att se Alexandra spela här. Vi ser fram emot att ha henne hos oss i Leksand och hoppas hon kommer trivas bra.

Richard Brasar