En poäng i målsnål drabbning

Publicerad: 2024-02-03
I ett jämnt och målsnålt möte drog Örebro det längsta strået när bortalaget avgjorde matchen i förlängning, vilket innebar att Leksand åkte på tredje förlusten i rad.

Matchen inleddes riktigt jämnt och på den vägen var det sedan under resterande delen av första perioden. Det var kamp i så gott som varje moment på isen där inte mycket hände överhuvudtaget, vilket också speglade sig i att målchanserna lyste med sin frånvaro. På tjugo minuters hockey uppstod egentligen bara ett enda läge där Leksand var mycket nära att ta ledningen i mitten av perioden. En spelvändning där Kalle Östman hittade fram till Marcus Karlberg resulterade sånär i 1-0, men en vass räddning av Jonas Arntzen såg till att målnollan inte spräcktes. Det mållösa resultatet var till slut mycket logiskt efter en första period som inte innehöll vackert spel från något av lagen.

I den andra perioden ändrades intensiteten i matchen rätt kraftigt där publiken bjöds på en betydligt högre fart och flertalet lägen åt båda håll. Knappt fem minuter in i mittakten tog Örebro ledningen via ett fint skott från Samuel Johannesson som sedan följdes av ett friläge från Carter Ashton som räddades knappt. Därefter var gästerna nära att utöka sin ledning två gånger om där Mantas Armalis med både skicklighet och lite tur såg höll ettmålsunderläget intakt. Tack vare detta kunde Leksand kvittera i mitten av perioden när Matt Caito serverade en oerhört läcker passning till Marek Hrivík som i sin tur bara hade att raka in 1-1 i öppet mål. Hemmalaget dödade sedan ett boxplay på bästa vis innan det blåvita laget tog över rejält in mot pausvila med mycket tid i offensiv zon. Med en minut kvar var det också oerhört nära att pucken gled in efter att ha gått i en båge över Jonas Arntzen, men Örebro lyckades rensa undan trissan i sista stund och såg därmed till att resultatet fortsatt var oavgjort när signalen för pausvila ljöd.

Första halvan av tredje perioden rullade på utan några större farligheter där en styrning från Marek Hrivík var närmast att hitta rätt. I övrigt tog lagen ut varandra och spelade smart med få dåliga avvägningar, vilket också innebar att en intressant avslutning på matchen var att vänta. Det fortsatte även att vara tight och jämnt efter periodens powerbreak med knappt en enda målchans som följd. Något mål gjordes heller inte under det som återstod av ordinarie tid och kvällens drabbning gick därmed till förlängning. Leksand hade dock ådragit sig en utvisning för sex spelare på isen i matchens sista sekund och startade därför förlängningen med en man mindre. Detta tog Örebro tillvara på när Jonathan Lekkerimäki avgjorde med ett fint skott och Leksand fick därmed nöja sig med bara en poäng.

Nu väntar ett landslagsuppehåll innan SHL åter är på schemat igen 13 februari då Leksand ställs mot Skellefteå på bortaplan.

Matchfakta

Leksand - Örebro 1-2 efter förlängning (0-0, 1-1, 0-0, 0-1)
Period 2: 0-1 (04:37) Samuel Johannesson (Robert Leino, Rasmus Rissanen), 1-1 (09:33) Marek Hrivík (Matt Caito, Oskar Lang).
Förlängning: 1-2 (01:23) Jonathan Lekkerimäki (Mathias Bromé, Samuel Johannesson) PP1.
Skott: 17-18 (3-5, 8-6, 6-5, 0-2)
Utvisningar, LIF: Matt Caito 2, Lagstraff 2.
Utvisningar, ÖHK: .
Publik: 7024
Domare: Mikael Nord, Daniel Wessner
Laget: Mantas Armalis (Filip Larsson) - Anton Lindholm, Matt Caito, Oskar Lang, Marek Hrivík, Justin Kloos - Olle Alsing, Fred Nilsson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Eddie Larsson, Anton Johansson, Max Vérroneau, Patrik Zackrisson, Carter Ashton - Marcus Karlberg, Kalle Östman, Martin Karlsson - Jon Knuts, Felix Unger Sörum