Saga stannar och Savine ansluter till damlaget

Publicerad: 2023-12-29
Damlaget
Alexander Bröms, sportsligt ansvarig, meddelar två nyheter gällande damlagets trupp.

Saga Tynell-Nissas anslöt till Leksands IF i november på ett korttidskontrakt efter att ha inlett säsongen i Rögle BK. Nu står det klart att Saga och Leksands IF kommit överens om en förlängning av avtalet som sträcker sig över den pågående säsongen samt den nästkommande.

Alexander Bröms:

- Saga har under den period hon varit hos oss visat prov på sina kvalitéer och vad hon kan bidra med. Hon har motsvarat dem förväntningar vi hade på henne och vi är glada att få jobba vidare med Saga som villl vara en del av framtiden i Leksand.

Saga Tynell-Nissas om kontraktsförlängningen:

- Det har varit roliga och utvecklande månader hittills för min del och även för laget. Jag tycker vi gör små framsteg för varje träning och match där vi driver varandra framåt genom den positiva känslan vi har i laget. Att förlänga kontraktet känns väldigt roligt! Jag trivs väldigt bra, något som är en nyckel till att fortsätta utvecklas både på och utanför isen.

Samtidigt står det klart att den nederländska forwarden Savine Wielenga skrivit på ett kontrakt för resterande del av säsongen. Savine har i de fyra senaste säsongerna representerat SDE, HV71 och Brynäs IF i SDHL efter att tidigare tillbringat sin karriär hemma i Nederländerna. Den 34-årige forwarden har denna säsong spelat en match för Amsterdam Tigers men ansluter nu till Leksands IF.

På meritlistan finns dessutom 88 landskamper för det nederländska landslaget.

Alexander Bröms om rekryteringen av Savine Wielenga:

- I den situation vi befinner oss i med skador och annan frånvaro vill vi ändå ge laget bästa möjliga förutsättningar att göra en stark avslutning av SDHL, därför har vi sett över marknaden och hittat möjligheten att förstärka truppen med Savine. Savine kommer bidra med sin erfarenhet och vår förhoppning är också att hon ska ge oss ytterligare dimension i det offensiva spelet.

Savine Wielenga om att ansluta till Leksands IF:

- Jag ser väldigt mycket framemot att få ansluta till Leksands IF och är väldigt taggad för att kunna vara med och bidra till en stark andra halva av säsongen.

Savine Wielenga anländer till Leksand under fredagen.

Rasmus Näsman