Övertidsvinst i första kvartsfinalen

Publicerad: 2024-03-22
En jämn och mycket bra första bortamatch mot Frölunda slutade med en härlig seger efter att Max Vérroneau avgjorde kvällens drabbning knappt tretton minuter in i förlängningen.

Det var en härligt jämn och intensiv inledning på matchen där spelet böljade en del fram och tillbaka. Den fysiska nivån gick inte heller att klaga på där båda lagen spelade rejält i närkamperna och med två försvar som stod upp bra framför sina respektive mål. I och med detta saknades de där riktigt vassa målchanserna i den första perioden där Marek Hrivík dessutom tråkigt nog tvingades lämna isen efter att han tappade skäret och brakade in i sargen med full kraft. Överlag var det dock en bra första akt från Leksand som faktiskt var närmast ett mål i slutskedet då Lucas Elvenes sånär lyckades lirka in pucken efter en tilltrasslad situation.

Tidigt i den andra perioden drabbades Leksand av en utvisning och Frölunda tog därmed över taktpinnen under ett par minuter. Hemmalaget hade bland annat ett skott i stolpen samt ett läge där Filip Larsson räddade med liten marginal och det numerära underläget klarades alltså av. Efter detta tog gästerna över spelet och producerade tre riktigt högkvalitativa chanser på kort tid, men en storspelande Lars Johansson i hemmamålet lyckades reda ut alla avslut och hålla tätt. Som ett brev på posten kunde Frölunda också ta ledningen kort därefter när en spelvändning resulterade i att Malte Strömwall skickade upp pucken i nättaket för 1-0. Leksand fick sedan chansen att spela powerplay som inte ledde fram till nätkänning, men glädjande nog kom kvitteringen precis efter 5 mot 4-spelet. Ett bra byte slutade med att Martin Karlsson skickade in pucken från nära håll och därmed nätade vår krigare för första gången den här säsongen. 1-1 var också ställningen efter 40 minuter tack vare att Filip Larsson svarade för en svettig räddning i mittaktens absoluta slutsekunder för att behålla det oavgjorda resultatet in till pausvila.

Den tredje perioden inleddes med ett numerärt underläge för Leksands del som dödades trots bra press i offensiv zon från Frölunda. Strax efter detta var dessutom hemmalaget oerhört nära att återta ledningen på grund av slarv, men en otroligt vass dubbelräddning signerad Filip Larsson såg till att pucken inte letade sig in. Bortalaget drabbades sedan av ännu en utvisning där även detta boxplay klarades av på bästa vis innan det blev rejält jämnt ute på isen med få målchanser som följd. Med sju minuter kvar av ordinarie tid uppstod dock ett ruskigt bra läge för Leksand då Justin Kloos fick pucken till sig i slottet, men skottet gled precis utanför stolpen. Inte långt senare var det bortalagets tur att spela med en man mer där det inte heller blev något mål och efter detta powerplay tickade klockan på sakta men säkert mot förlängning. Så blev också fallet då inget mer mål gjordes under ordinarie tid, vilket alltså innebar att kvällens nästa mål skulle bli direkt avgörande för att säkra den första kvartsfinalen.

Väl i förlängningen klarade Leksand av sitt fjärde numerära underläge för kvällen där Frölunda pressade på rejält för ett tidigt avgörande. Därefter hände det inte så mycket i farlig väg förrän gästerna skapade bra tryck i mitten av den fjärde perioden som sånär resulterade i ett backmål från Anton Lindholm. Leksand fortsatte sedan att ha hand om taktpinnen och ett avgörande hängde i luften under ett par minuter. Till slut kom också det förlösande målet direkt efter en tekning där Max Vérroneau skickade iväg pucken som distinkt letade sig via stolpen och in för 1-2. I och med detta leder Leksand kvartsfinalserien med 1-0 i matcher.

På söndag väntar match två i kvartsfinalen mot Frölunda där även den spelas på bortaplan!

Matchfakta

Frölunda - Leksand 1-2 efter förlängning (0-0, 1-1, 0-0, 0-1)
Period 2: 1-0 (08:40) Malte Strömwall (Jere Innala), 1-1 (11:28) Martin Karlsson (Anton Lindholm, Felix Unger Sörum).
Period 4: 1-2 (12:47) Max Vérroneau (Justin Kloos).
Skott: 26-24 (3-6, 9-9, 8-3, 6-6)
Utvisningar, FHC: Erik Thorell 2, Linus Högberg 4.
Utvisningar, LIF: Kalle Östman 2, Jon Knuts 2, Martin Karlsson 2, Patrik Norén 2, Lucas Elvenes 2.
Publik: 12044
Domare: Mikael Nord, Alexander Österberg
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Justin Kloos, Marek Hrivík, Max Vérroneau - Olle Alsing, Eddie Larsson, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Felix Unger Sörum, Jon Knuts, Carter Ashton - Oskar Lang, Kalle Östman, Marcus Karlberg - Anton Johansson, Martin Karlsson

Arvid Yngvesson