Hilda Ljungberg förstärker SDHL-laget

Publicerad: 2024-05-28
Lagbygget SDHL 24/25
Ytterligare ett nyförvärv är klart för SDHL-truppen inför den kommande säsongen. Den 18-åriga backen Hilda Ljungberg har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över kommande två säsonger, till och med 2025/2026.

Hilda Ljungberg är född och uppvuxen i Västerås där hon också inledde sin hockeykarriär i Västerås IK. Fram till och med säsongen 2020/2021 representerade Hilda moderklubben innan hon säsongen 2021/2022 valde att flytta till Gävle och Brynäs IF.

I Gästrikland har Hilda spelat med Brynäs i SDHL, NDHL samt i juniorlaget. Den 18-åriga backen har även spelat med Sandviken i NDHL.

På den internationella scenen har representerat det svenska U18-landslaget vid två tillfällen säsongen 2022/2023.

Trots sin unga ålder har Hilda redan hunnit spela 84 SDHL-matcher (grundserie och SM-slutspel). På dessa matcher har hon producerat tio poäng, en siffra Hilda själv ser framemot att öka på i den vitblå dressen.

- Jag är otroligt glad och stolt över att få ansluta till Leksands IF. Det känns som helt rätt plats för mig att fortsätta utvecklas och ta steg i min karriär. Vi har något bra på gång, en resa jag ser framemot att vara en del av. På isen är jag en offensiv back som trivs med pucken samtidigt som jag prioriterar att bidra med en solid defensiv. Jag skulle dessutom beskriva mig själv som en vinnarskalle ut i fingerspetsarna och jag gör gärna allt som krävs för att vinna! Utanför isen och i omklädningsrummet vill jag bidra med glädje och bra energi till gruppen. Nu längtar jag efter att få dra på mig den klassiska vitblåa tröjan, säger Hilda Ljungberg.

Alexander Bröms om värvningen av Hilda Ljungberg:

- Vi är väldigt glada över att kunna presentera Hilda i Leksands IF. Hilda har ett stort engagemang för sin utveckling som hockeyspelare och vi vill såklart vara en del av den utvecklingen. Jag ser Hilda som en stark karaktär som ska få växa i vår miljö och med tiden ta en allt mer ledande roll. Hon är definitivt ett framtidsnamn som redan nu bidrar på SDHL-nivå och som vi verkligen ser fram emot att ha i den vit-blåa kommande två säsonger.

Leksands IF