Vinst i årets sista match

Publicerad: 2023-12-30
2023 avslutades på bästa möjliga vis i och med att Leksand tog med sig alla tre poäng från Timrå där Lucas Elvenes blev segerorganisatör när han skickade in det avgörande målet med fem minuter kvar.

Det var en härligt fartfylld inledning på matchen mellan två jämna och bra lag med fin form. Första chansen för eftermiddagen hade Marek Hrivík efter några minuter när han styrde pucken i masken på Jacob Johansson. Kort därefter klarade Leksand av ett boxplay galant, och när halva den första perioden var spelad hade Timrå inte lyckats skjuta ett enda skott på mål. Detta blev det däremot ändring på sekunderna senare när Filip Larsson var följsam på ett friläge från Jonathan Dahlén och räddade dragningen. Leksand redde sedan ut ett ytterligare numerärt underläge utan några som helst problem innan lagen bytte ett par chanser med varandra. Filip Larsson svarade bland annat för en fin dubbelräddning, men när perioden summerades var resultatet fortfarande 0-0 tack vare två bra målvakter.

Direkt i den andra perioden fick Leksand chansen i powerplay där Lucas Elvenes var riktigt nära att näta men där skottet räddades fint. Istället för ett blåvitt ledningsmål tog Timrå ledningen på ett vackert vis efter knappt fyra minuter när Axel Rindell kunde skicka in 1-0 i öppet mål. Detta blev i sin tur startskottet på en rejält svängig mittakt med spelvändningar tätt efter varandra. Drygt två minuter senare kom också 1-1 på just ett friläge när Max Vérroneau frispelade Kalle Östman som läckert lyfte upp pucken i nättaket med en backhand. Timrå återtog dock ledningen efter rejält slarv i egen zon i form av ett felpass rakt till Sebastian Hartmann som drog till och satte 2-1. Repliken kom däremot inte ens en minut därefter tack vare läckert förarbete av Lucas Elvenes fram till Peter Cehlárik som skickade in 2-2 och sitt elfte mål för säsongen. Leksand hade sedan ett numerärt överläge med bra tryck där det inte ville sig på nytt, och sedan gjordes inget mer mål i den andra perioden trots flertalet lägen. I slutsekunderna blev tyvärr Marek Hrivík skadad efter en tackling i ryggen av Albin Lundin som i sin tur drabbades av matchstraff, vilket innebar att bortalaget hade knappt fem minuter kvar att spendera med en man mer under inledningen av kommande period.

Trots så pass mycket tid i numerärt överläge fortsatte det att hacka rejält i spelformen för Leksands del. Inte en enda farlig målchans skapades och möjligheterna till att koppla ett grepp om segern rann ut i sanden. Det avklarade underläget gav istället energi till Timrå, och sju och en halv minut in i den tredje perioden valde Charles Berglund att ta en timeout för att lugna ned laget. Efter detta stod matchen och vägde bra länge där i princip ingenting hände förrän fem minuter återstod av ordinarie tid. Då klev lagets poängkung Lucas Elvenes fram och skickade in 2-3 för att sätta Leksand i förarsätet inför det avslutande skedet. Timrå tog sedan ut målvakten i ett sista försök att komma ikapp, men någon kvittering kom aldrig. Istället kunde Marcus Karlberg fastställa slutresultatet till 2-4 i tom kasse och såg till att Leksand kunde bärga den femte segern i rad.

Härnäst väntar några dagars ledighet innan 2024 drar igång med match på hemmaplan mot Rögle på torsdag kväll. Gott nytt år och hoppas vi ses i Tegera då!

Matchfakta

Timrå - Leksand 2-4 (0-0, 2-2, 0-2)
Period 2: 1-0 (03:43) Axel Rindell (Robin Hanzl, Jonathan Dahlén, 1-1 (06:02) Kalle Östman (Max Vérroneau, Patrik Norén), 2-1 (08:49) Sebastian Hartmann, 2-2 (09:42) Peter Cehlárik (Lucas Elvenes, Jon Knuts).
Period 3: 2-3 (14:46) Lucas Elvenes (Peter Cehlárik, Patrik Norén), 2-4 (19:33) Marcus Karlberg (Oskar Lang, Justin Kloos) ENG.
Skott: 25-32 (9-11, 11-17, 5-4)
Utvisningar, TIK: Filip Hållander 2, Tim Erixon 2, Albin Lundin 25.
Utvisningar, LIF: Eddie Larsson 2, Lagstraff 2.
Publik: 5600
Domare: Mikael Sjöqvist, Mikael Andersson
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Oskar Lang, Marek Hrivík, Justin Kloos - Olle Alsing, Eddie Larsson, Peter Cehlárik, Jon Knuts, Lucas Elvenes - Patrik Norén, Fred Nilsson, Kalle Östman, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Erik Olhans-Lind, Arvid Eljas, Marcus Karlberg

Arvid Yngvesson