Marion Allemoz ny assisterande tränare för damjuniorlaget

Publicerad: 2023-08-23
När Leksands IF återstartar damjuniorlaget iklär sig den tidigare landslags- och LIF-forwarden Anna Borgqvist rollen som lagets huvudtränare samt ansvarig för damernas hockeygymnasium. Nu är även rollen som assisterande tränare tillsatt då den 34-åriga fransyskan Marion Allemoz valt att ansluta till Leksands IF.

Allemoz är född i franska Chambéry och spelade i hemlandet fram till och med säsongen 2011-2012 då ett sju år långt äventyr i Kanada inleddes. Marion spelade för både University of Montréal samt Montréal Canadiennes samtidigt som hon varje säsong även representerade det franska landslaget.

Inför säsongen 2018-2019 valde Allemoz att lämna Nordamerika och istället flytta till Sverige för spel i SDHL med MoDo Hockey. I Örnsköldsvik blev det fyra säsonger innan skridskorna hängdes upp på hyllan efter säsongen 2021-2022. Tiden inom hockeyn skulle ändå fortsätta och förra säsongen var Marion både assisterande och huvudtränare för Linköping HC:s SDHL-lag.

Marion Allemoz om att ansluta till Leksands IF:

- Jag är väldigt glad över att få ansluta till Leksands IF och att få jobba tillsammans med Anna Borgqvist samt alla spelare i laget. Jag ser framemot att få vara en del av damjuniorlagets nystart och möjligheterna att kunna skapa en bra miljö och omgivning för tjejerna. Jag har hunnit vara på plats i några dagar nu och känner redan att Leksand är en ort som andas ishockey, det gillar jag, säger Marion Allemoz.

Alexander Bröms om rekryteringen av Marion Allemoz:

- Att Marion ansluter till vårt ledarteam på juniorsidan är vi väldigt glada för. Hon har en gedigen spelarkarriär där hon haft en betydande roll i lagen hon representerat. Marion fick en snabb start på sin tränarkarriär när hon plötsligt gick från assisterande tränare till huvudtränare för LHC:s SDHL-lag föregående säsong.   Jag känner mig väldigt trygg med att Marion och Anna kommer skapa en utvecklande miljö för våra damjuniorer, säger Alexander Bröms.

Kontraktet gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Rasmus Näsman