Saga Tynell-Nissas ansluter till Leksands IF

Publicerad: 2023-11-10
Damlaget
Leksands IF har kommit överens med den 24-åriga centerforwarden Saga Tynell-Nissas om ett korttidsavtal som sträcker sig fram till årsskiftet.

Saga Tynell-Nissas är född och uppvuxen i Furudal med IFK Ore som moderklubb. Säsongen 2015/2016 spelade Tynell-Nissas åtta matcher för Leksands IF (två matcher i SDHL/Riksserien och sex matcher i Division 1) och nu, sju säsonger senare är det dags för en återkomst i den vitblåa tröjan.

Saga inledde årets säsong i Rögle BK dit hon värvades från Falu IF. På åtta matcher i NDHL producerade Tynell-Nissas 13 poäng fördelat på nio mål och fyra assistpoäng, en notering som gjorde Saga till lagets poängstarkaste spelare.

- Vi har sedan inledningen av säsongen haft ett behov av att komplettera laget med ytterligare en forward, det dök upp en möjlighet att knyta till oss Saga och vi vill gärna testa henne i vår miljö. Vi har följt hennes säsong med Rögle i NDHL där hon visat prov på sina kvalitéer, nu ska det bli spännande att se hur hon kan bidra på en högre nivå i SDHL, säger sportsligt ansvarige Alexander Bröms.

I SDHL/Riksserien har Tynell-Nissas, förutom Leksands IF, representerat Brynäs IF, Sundsvall/Timrå och Göteborgs HC.

- Självklart är jag superglad över att få chansen att spela med Leksands IF och i SDHL igen med tanke på att det var några år sedan jag senast gjorde det. Jag känner redan några i laget och det ska bli en otroligt rolig upplevelse att få komma till en ny förening och nytt lag. Säsongen i sig har börjat bra för min del och att nu få chansen att ta ytterligare ett steg ger en extra push. Jag är en allround-spelare som spelat på olika positioner vilket jag tror både jag och laget kommer ha nytta av, säger Saga Tynell Nissas.

Leksands IF