Ny förlust mot Skellefteå

Publicerad: 2024-10-03
Trots en oerhörd mängd målchanser så slutade kvällens möte med en klar förlust för Leksand då Skellefteås Gustaf Lindvall var en vägg i målet i kombination med att det blåvita bortalaget läckte rejält bakåt.

Den första perioden var ingen höjdare för Leksands del sett till resultatet. Allt började med riktigt klent spel i powerplay som föranledde Skellefteås ledningsmål trots en man mindre. Ett par minuter senare var Lukas Vejdemo ytterst nära att kvittera på en spelvändning, men istället så kunde Jonathan Pudas pricka in 2-0 bytet därefter. Glädjande nog kom en snabb reducering på friläge signerad Marcus Karlberg i samma spelminut, men denna glädje blev otroligt kortvarig med tanke på att hemmalaget skickade in 3-1 i powerplay bara 30 sekunder senare. Trots det tidiga tvåmålsunderläget spelade Leksand en fin offensiv hockey med ett par riktigt vassa målchanser som följd. Kedjan Lang-Hrivík-Kloos var allra närmast en reducering både två och tre gånger innan perioden var över, men både på grund av dålig skärpa i avsluten samt en duktig målvakt i Gustaf Lindvall så höll sig resultatet perioden ut.

Det var ett piggt Leksand som i inledningen av mittakten fortsatte ösa på framåt med läge efter läge på kort tid. Oskar Lang hade bland annat två frilägen medan Max Véronneau hade en superchans när han fick pucken helt ren i slottet, men det grinade emot rejält då inget gick gästernas väg. Inte heller i mitten av perioden blev det mål när Martin Karlsson hade ett nytt jätteläge eftersom Gustaf Lindvall stod emot och räddade på något vis. Trots den massiva blåvita pressen var det inte en reducering som sedan noterades i protokollet. Hockey kan vara oerhört brutalt ibland, och detta var som allra tydligast just den här perioden då Skellefteå skickade in 4-1 på en spelvändning mycket kort därefter. Någon form av målmässig rättvisa skipades i alla fall med en knapp minut kvar till pausvila då Patrik Zackrisson reducerade med absolut minsta marginal då pucken letade sig precis över mållinjen tack vare en felträff.

4-2-målet var dock snabbt glömt efter pausvilan med tanke på att Rickard Hugg alldeles för enkelt kunde lyfta in pucken med en backhand bara 44 sekunder in i den tredje perioden. Båda lagen hade sedan varsitt numerärt överläge som inte resulterade i någon nätkänning, men det dröjde inte lång tid innan Skellefteå återigen gjorde mål. Med 06:31 på klockan punkterade Pontus Johansson definitivt kvällens drabbning då hans backskott letade sig in bakom Mantas Armalis. Justin Kloos snyggade sedan till siffrorna lite grann när amerikanen bättrade på sin poängskörd ytterligare, men närmare än 6-3 kom Leksand inte. Skellefteå vann till slut komfortabelt där en ihålig defensiv med flera misstag på nytt sänkte Leksands chanser till poäng.

På lördag väntar hemmamatch mot Örebro och då ska vi pusha rejält för att komma in på vinnarspåret - hoppas vi ses i Tegera!

Matchfakta

Skellefteå - Leksand 6-3 (3-1, 1-1, 2-1)
Period 1: 1-0 (02:04) Pär Lindholm (Martins Dzierkals, Axel Sandin-Pellikka) SH1, 2-0 (09:22) Jonathan Pudas (Andreas Johnson, Oskar Vuollet), 2-1 (09:48) Marcus Karlberg (Patrik Zackrisson), 3-1 (10:19) Jonathan Johnson (Oscar Lindberg, Jonathan Pudas) PP1.
Period 2: 4-1 (10:37) Anton Heikkinen (Oscar Lindberg, Rickard Hugg), 4-2 (19:06) Patrik Zackrisson (Max Véronneau, Justin Kloos).
Period 3: 5-2 (00:44) Rickard Hugg (Pär Lindholm, Max Lindholm), 6-2 (06:31) Pontus Johansson (Martins Dzierkals, Lukas Vesterlund), 6-3 (10:44) Justin Kloos (Eddie Larsson, Kalle Östman).
Skott: 24-33 (8-9, 6-12, 10-12)
Utvisningar, SKE: Arvid Lundberg 2, Oskar Nilsson 2.
Utvisningar, LIF: Eddie Larsson 2, Anton Johansson 2.
Publik: 4727
Domare: Marcus Linde, Richard Magnusson
Laget: Mantas Armalis (Jakob Hellsten) - Eddie Larsson, Matt Caito, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Oskar Lang, Marek Hrivík, Justin Kloos - Joonas Lyytinen, Anton Johansson, Marcus Karlberg, Patrik Zackrisson, Max Véronneau - Jon Knuts, Kalle Östman, Martin Karlsson - Fred Nilsson, Arvid Eljas

Arvid Yngvesson