Ella summerar förlusten mot Djurgården

Publicerad: 2023-12-22
Damlaget
Sista matchen innan jul slutade med förlust för damlaget som föll med 4-1 borta mot Djurgården.
- Vi behöver glömma den här matchen och fokusera på grejerna vi gjort bra senaste tiden, säger Ella.

Leksand fick en drömstart på matchen då Aino Karppinen tidigt i den första perioden gjorde 1-0. Hemmalaget skulle dock tämligen kvittera via ett friläge samt överta ledningen efter en styrning från Brette Pettet.

Nathalie Lidman var därefter ytterst nära att göra 2-2 men backens avslut träffade stolpen. Istället kunde Djurgården göra ytterligare ett mål innan perioden var över, en svängig och händelserik sådan.

- Vi börjar slarva med pucken och hjälpte inte varandra nog bra. Dessutom slängde vi iväg alldeles för många chanspuckar, säger Ella Albinsson om den snabba scenförändringen i första perioden.

Ella berättar att laget inför den andra perioden pratade om att bli tuffare framför det egna målet, en yta Djurgårdens samtliga mål kom ifrån i den första perioden.

- Vi pratade också om att öka vår egen trafik framför Djurgårdens mål, fortsätter Ella.

Några fler vitblå mål skulle dock inte komma och istället gjorde Djurgården 4-1 en bit in i perioden, ett mål som också blev matchens sista.

I mittenperioden tvingades dessutom Ellen Jonsson bryta matchen i förtid efter en tuff kollision i målgården. Ellen ersattes därför av målvaktskollegan Emma Polusny.

Med ett tremålsunderläge in i den tredje perioden fanns ingenting att fundera på, det var framåt som gällde. Leksand fortsatte också med sitt intensiva presspel, något som många gånger skapade oro i hemmaförsvaret och ledde fram till målchanser. Svårigheterna med att få in pucken i nät skulle dock fortsätta.

- Självförtroendet när det kommer till målskytte och även powerplay är inte på topp just nu. Vi måste vara ännu tuffare och utmana mer än vi gör just nu, annars kommer vi inte göra mer än ett mål.

Torsdagens match är något laget omgående la till handlingarna menar Ella.

- Vi behöver glömma den här matchen och fokusera på sakerna vi gjort bra senaste tiden, framförallt spelet framför båda målen.

Nu väntar ett par dagars julledigt innan det är dags för match igen. 28 och 29 december släpps pucken igen, då i Tegera arena med Linköping som motståndare i bägge matcherna. Innan dess väntar dock lite tid med nära och kära för Ella Albinsson.

- Jag åker hem till Hagfors för att bara ta det lugnt och umgås med familjen, avslutar Ella.

Djurgårdens IF - Leksands IF  4 - 1 (3-1, 1-0, 0-0)

Leksands målskyttar: Aino Karppinen

Skott: 24-27 (9-6, 10-8, 5-13)

Publik: 84