Shay Maloney förlänger med Leksands IF

Publicerad: 2024-07-10
Lagbygget SDHL 24/25
Fjolårets poängdrottning i SDHL-laget, Shay Maloney, har bestämt sig för att förlänga sitt kontrakt med ytterligare en säsong!

Inför fjolåret anslöt den amerikanska forwarden Shay Maloney till Leksands IF. 24-åringen flyttade då för första gången från hemlandet där hon dittills spelat såväl junior- som collegehockey för Brown University och Quinnipiac University.

Under sin första säsong i den vitblå munderingen visade Shay tidigt sina kvalitéer och när säsongen summerades var hon lagets poängstarkaste spelare med sina 20 poäng på 39 matcher.

I samband med PWHL-draften tidigare i somras valdes Shay i den sjätte rundan av Boston vilket innebär att den högerfattade forwarden nu har möjlighet att ansluta till lagets träningsläger senare i höst för att kämpa om en plats i laguppställningen. Fram till dess och eventuellt efter kommer Shay tillhöra Leksands IF.

- Jag ser verkligen framemot att återvända till Leksand! Under förra säsongen gav LIF mig alla möjligheter att utvecklas som spelare, något som ligger till grund för att min dröm om att få spela i PWHL kan bli verklighet! Här och nu längtar jag bara efter att få dra igång den kommande säsongen och ge såväl laget som våra supportrar allt jag har!

Alexander Bröms om Shay Maloneys kontraktsförlängning:

- Jag ser Shay bland topparna i ligan inom hennes roll och spelstil, hon kommer vara en viktig grundpelare i vårt lag. Vi hoppas få behålla Shay merparten av säsong, men är medvetna om intresset från flera klubbar i PWHL.

Leksands IF