Rapport från medlemsmötet

Publicerad: 2024-01-25
Inför hemmamatchen mot IK Oskarshamn hölls ett medlemsmöte i Tegera arena. 80 personer deltog när medlemsutskottet berättade om sina idéer och mål.
– Leksands IF är i dag en av landets största idrottsföreningar. Jag ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna bli den största, sa medlemsutskottets Emil Nilsén på mötet.

Förmåner nu och framåt

Medlemmarna är grunden i en förening och grunden för medlemskapet är rätten att rösta på årsmötet. Förutom detta har våra medlemmar en hel del förmåner, bland annat förtur vid biljettsläpp, dessa finns listade HÄR.
Planen är att utöka förmånerna ytterligare och enligt utskottets analys är det information, insyn och exklusivitet som efterfrågas mest. Målet är att redan den här säsongen öka informationsflödet till medlemmar och öppna upp nya kanaler för detta. Vidare utreds nya kanaler för möjlighet att påverka – ytterligare information kommer.

Medlemsmöten

Det har även tidigare hållits medlemsmöten likt det i lördags. Alla dessa har hållits på hemmaplan. Men Leksingar finns som bekant i landets alla hörn och utskottet vill därför hålla medlemsmöten även på bortaplan. Målet är att samtliga spelorter i SHL ska besökas under de kommande två åren.

Tidningen Leksingen

Som medlem i Leksands IF får du hem tidningen Leksingen fyra gånger per säsong. Att producera tryckt material kostar pengar och att skicka ut tar tid. Utskottet utreder om dessa resurser istället skulle kunna läggas på att producera digitalt material exklusivt för våra medlemmar.

Bröder

På mötet lyftes frågan om Bröder och föreningens ordförande Mats Ekelund förklarade att frågan om hymn hanteras av en arbetsgrupp bestående av representanter från Leksands IF, Leksand Superstars och Leksand Tifo Crew. Mats förklarade klubbens officiella ståndpunkt med att säga att ”Bröder är nu pensionerad efter väl förrättat verk, detta är vårt besked och tack Stiko Per, men för oss är denna fråga nu avslutad, vi kommer inte att delta i debatt eller korrespondens i denna fråga framöver”.

Ideér under utredning

Under mötet föredrogs några av de punkter som är under utredning och som kan komma att dyka upp. Bland annat tittar utskottet på hur föreningens digitala system, i huvudsak webbplats, biljetter och shop ska prata med varandra så att man bara behöver logga in på ett ställe. Det finns också planer på souvenirer som enbart medlemmar kan köpa, utlottningar av memorabilia, omröstningar och en årlig medlemsenkät.

Det har kommit in önskemål om att organisera medlemmar som vill hjälpa till ideellt. Utskottet tittar även på detta och ber att få återkomma i frågan.

Framåt Leksingar!

Kontakt
Medlemsutskottet är en del av styrelsen för den ideella föreningen och har som uppdrag att utveckla medlemskapet. De tar gärna emot synpunkter, förslag och idéer.
Anneli Åström - [email protected]
Emil Nilsén - [email protected]

Du som är medlem i Leksands IF kan se medlemsmötet i efterhand på din medlemssida
Du som ännu inte är medlem i Leksands IF blir det enkelt HÄR