Matilda och Courtney stannar i Leksands IF

Publicerad: 2024-05-24
Lagbygget SDHL 24/25
Ytterligare två spelare från fjolårets trupp har valt att förlänga sina kontrakt med Leksands IF. Det handlar om backen Courtney Vorster samt forwarden Matilda af Bjur!

Matilda af Bjur anslöt till Leksands IF säsongen 2022/2023 och har på sina två säsonger i den vitblå tröjan spelat 72 matcher och producerat 16 poäng. Under den nyss avslutade säsongen fick Matilda dessutom dra på sig Damkronornas tröja vid elva tillfällen, en tröja hon fått chansen att representera även tidigare under karriären.

Tidigare i karriären har Matilda gjort flera säsonger i SDHL/Riksserien med Brynäs IF, Linköping HC och AIK. Dessutom har Matilda hunnit med ett äventyr i Nordamerika för collegehockey med Long Island University.

Det nya kontraktet är skrivet över kommande tre säsonger, till och med 2026/2027.

- Matilda har sedan hennes intåg i Leksand haft en fin utvecklingskurva där hon hela tiden vuxit i sin roll och blivit en alltmer ledande spelare. Hon har ett eget inre driv att hela tiden bli bättre, vilket vi i Leksand såklart premierar. Vi ser med stor förväntan fram emot tre nya säsonger för Matilda i den vitblåa tröjan och vad hon tillsammans med övriga laget kan prestera, säger Alexander Bröms, sportsligt ansvarig.

Matilda af Bjur om att stanna i Leksand ytterligare tre säsonger:

- Att få skriva på för tre nya säsonger i den finaste tröjan och föreningen är en dröm som blir verklighet. Leksand har börjat bli ett ställe som jag kallar mitt hem och att dessutom få vara en del av en förening som verkligen tror på mig som hockeyspelare, som hjälper mig att uppnå mina drömmar, det är otroligt stort. Nu ser jag fram emot kommande tre säsonger och att få börja resan mot ett SM-guld till Leksands IF.

Inför fjolårssäsongen värvades den 24-åriga backen Courtney Vorster till Leksands IF. Tidigare i karriären hade Courtney spelat både hemma i Kanada och i USA, bland annat fem säsonger i collegeligan NCAA med Quinnipiac University.

Förra säsongen noterades Courtney för 34 matcher i SDHL samt SM-slutspelet, en notering som nu kommer öka ytterligare då Courtney och Leksands IF kommit överens om en kontraktsförlängning. Det nya avtalet sträcker sig över den kommande säsongen, 2024/2025.

- Courtney var en bärande spelare för oss förra säsongen och med en säsongs erfarenhet av SDHL och Leksand ser jag henne som en viktig pusselbit säsongen 2024-2025. En bra karaktär rakt igenom som bidrar både på och utanför isen, säger Alexander Bröms.

Courtney Vorster om att fortsätta i den vitblå tröjan:

- Jag är väldigt glad över att få fortsätta min resa i Leksands IF ytterligare en säsong! Med den utveckling hela laget visade upp under slutet av förra säsongen samt gruppen av spelare som förlängt sina kontrakt, kryddad med våra nyförvärv, ser jag en stor potential i kommande säsong. Just nu vill jag bara resa tillbaka till Sverige och starta nästa säsong!

Leksands IF