Joakim Engström ny assisterande tränare

Publicerad: 2023-07-21
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med Joakim Engström som ny assisterande tränare tillsammans med huvudtränare Jordan Colliton inför den kommande SDHL-säsongen.

33-åriga Joakim Engström är född i Täby, men Dalarna är dock inte obekant för honom då han under sin spelarkarriär representerade såväl Mora IK som Orsa IK mellan 2005-2008. Efter fem säsonger på spansk mark med spel för FC Barcelona och Escor-Bakh Vitoria/Gasteiz avslutades spelarkarriären med en säsong i Viggbyholms IK innan det blev dags för Engström att byta spår och utbilda sig till ledare.

I SDHL har Joakim Engström hunnit vara verksam under fem säsonger, där han under de två första av dessa backade upp Roger Öhman respektive Alana Blahoski som assisterande tränare i Djurgårdens IF. Inför säsongen 2019/2020 gick karriären vidare då han tog över ansvaret som huvudtränare i HV71 där han kom att göra tre säsonger som ansvarig, den senaste 2021/2022.

Den kommande säsongen återfinns Joakim Engström i Leksands IFs ledarstab där han under vintern kommer att verka tillsammans med huvudtränare Jordan Colliton.

Joakim Engström om att ansluta till Leksands IF:
-Det ska bli väldigt kul att få vara med på resan Leksands IF påbörjat, och jag ser fram emot att träffa alla spelare och övrig personal i föreningen. När Alex och Jordan presenterade vad man försöker uppnå på såväl kort som lång sikt, och vilket förändringsarbete man jobbar med, tilltalade noggrannheten mig mycket man då det inte känns som att man lämnar någonting åt slumpen i någon del av verksamheten.

-Truppen har en karaktär av hög tävlingsinstinkt där varje individ har sin viktiga roll att spela. Det är duktiga spelare som vi ska utveckla vidare och tillsammans bli ännu bättre med. Förra säsongen var den bästa på många år, och att jobba vidare med den utvecklingen och målsättningen att tillsammans gå ännu längre blir ett hedrande uppdrag för mig. Jag och Jordan delar grundprinciperna för hur verksamheten på elitnivå ska bedrivas och vi kommer att lära oss mycket av varandra under resans gång. Intrycket är också att Alex satt ihop en trupp som tävlar för att vinna och vill bli bättre varje dag. Det ska bli roligt att få sätta igång arbetet tillsammans med alla spelare och människorna i föreningen.

Alexander Bröms om rekryteringen av Joakim Engström:
-Jag och Jocke har varit i kontakt under några säsonger, men timingen har inte funnits där förrän nu. Det ska bli väldigt roligt att få jobba med Jocke och jag tror att han och Jordan kommer kunna komplettera varandra på ett bra sätt. Jocke har ett gott öga för detaljer och även duktig med analys, samt att jobba med video. Vi vill vara en klubb som utvecklar spelare och lag till nya nivåer och därför blir tränarnas roll oerhört viktig. Vi känner oss trygga med den tränarkonstellationen vi ställer på benen inför kommande säsong och ser fram emot att SDHL ska börja.

Richard Brasar