Autumn MacDougall ansluter till Leksands IF

Publicerad: 2023-08-02
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den kanadensiska forwarden Autumn MacDougall inför den kommande SDHL-säsongen. Kontraktet med MacDougall gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

26-åriga Autumn MacDougall är född i Cole Harbour som är en del av staden Halifax i Nova Scotia på den kanadensiska östkusten. Som junior och under sina tidiga år som seniorspelare representerade hon University of Alberta, hemmahörande i ligorna CIS och USports, under fem säsonger mellan 2015-2020. Inför säsongen 2020/2021 fortsatte karriären på amerikansk mark då MacDougall anslöt till Buffalo Beauts som huserat i proffsligorna NWHL och PHF. Efter två och en halv säsong i Buffalo Beauts avslutade MacDougall den senaste säsongen i Montréal Force, även de hemmahörande i PHF.

Kontraktet som innebär att Autumn MacDougall ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2023/2024.

Autumn MacDougall om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt glad över att få bli en del av Leksands IF. Jag har bara hört bra saker om organisationen, och efter mina samtal med ledningen vet jag att det är platsen och laget jag verkligen vill spela för. Jag skulle beskriva mig själv som en energisk speluppläggare med hög hockey-IQ. Jag känner dessutom att jag kan ta med mitt ledarskap och passion in i gruppen för att hjälpa vårt lag att bli framgångsrika den kommande säsongen. Jag vet att Leksand är en liten ort i Sverige och jag ser fram emot att få uppleva att bo där. Jag ser fram emot att träffa alla mina lagkamrater och att få komma igång med laget.

Alexander Bröms om nyförvärvet Autumn MacDougall:
-Rekryteringen av Autumn känns väldigt bra. Hon är inte den största spelaren men hon har en rivig spelstil där hon ofta spelar på insidan av motståndarna och skapar oreda. Hon har en typiskt kanadensisk spelstil där hon skapar tryck mot motståndarnas mål och hon kommer passa bra in i vårt sätt att spela.

Richard Brasar