Storseger mot MoDo inför fullsatt Tegera

Publicerad: 2023-12-26
Kvällens annandagsmatch slutade med en mycket stabil och härlig 5-0-seger inför 7650 åskådare där Lucas Elvenes hade lekstuga och Mantas Armalis höll sin första nolla för säsongen.

Det var en härligt tempofylld inledning på kvällens drabbning där båda lagen kom ut med hög intensitet direkt på nedsläpp, kanske tack vare det maffiga intro som Sabaton levererade precis innan matchstart. Leksand hade ett tidigt powerplay med bra tryck men där ingen direkt farlig målchans skapades. Därefter klarade hemmalaget av ett boxplay några minuter senare utan några som helst problem innan det började svänga rejält i den andra halvan av första perioden. Spelet på isen höll inte någon särskilt hög kvalité med ett par halvlägen från båda lagen som följd där Patrik Zackrisson var absolut närmast från nära håll. När signalen för pausvila ljöd hade inte heller kvällens första mål fallit och en högljudd publik med två stora klackar fick vänta med att måljubla.

Ett blåvitt måljubel bjöds publiken däremot på redan efter en minuts spel av mittakten. På ett fint anfall levererade Lucas Elvenes en härlig passning till Peter Cehlárik som drog till direkt och såg pucken hitta rätt för 1-0. Målet gav i sin tur rejält med energi till Leksand som tryckte tillbaka MoDo under de efterföljande minuterna med en hög intensitet och bra snurr i offensiv zon. Till slut gav pressen också utdelning i form av ett 2-0-mål som startade med att Jon Knuts satte in en rejäl offensiv tackling innan pucken några sekunder senare var bakom Lassi Lehtinen efter att Lucas Elvenes skickade in trissan från slottet. Under resterande delen av andra perioden kontrollerade Leksand matchbilden väl och hade bud på ytterligare mål, bland annat i numerärt överläge, men när 40 minuter summerades var tvåmålsledningen fortsatt intakt.

Tidigt i den tredje perioden hade Max Vérroneau ett gyllene läge att fixa 3-0 när han fick pucken helt ren precis framför kassen, men Lassi Lehtinen i bortamålet lyckades rädda då kanadensaren inte fick till sitt avslut. Drygt åtta minuter in i perioden kom istället tredje kassen för kvällen när Lucas Elvenes stod för ett magiskt förarbete fram till Jon Knuts som äntligen fick sätta sin första puck för säsongen. Inte långt senare kom också 4-0 på ett läckert vis. Från egen zon frispelade Eddie Larsson en snabb Marcus Karlberg som på friläget distinkt skickade in pucken inför en gungande Norra stå. Med 13:30 på klockan gjordes även nästa blåvita mål när Max Vérroneau enkelt kunde raka in 5-0 i en helt tom målbur tack vare att ett skott från Kalle Östman tog i målramen och rakt ut. 5-0 blev också slutresultatet, vilket dessutom innebar att Mantas Armalis lyckades hålla sin första nolla för säsongen.

Härnäst väntar en bortamatch mot Malmö på torsdag kväll.

Matchfakta

Leksand - MoDo 5-0 (0-0, 2-0, 3-0)
Period 2: 1-0 (01:06) Peter Cehlárik (Lucas Elvenes, Matt Caito), 2-0 (08:54) Lucas Elvenes (Matt Caito, Peter Cehlárik).
Period 3: 3-0 (08:26) Jon Knuts (Lucas Elvenes, Peter Cehlárik), 4-0 (09:54) Marcus Karlberg (Eddie Larsson, Olle Alsing), 5-0 (13:30) Max Vérroneau (Kalle Östman, Patrik Zackrisson).
Skott: 33-22 (10-9, 10-4, 13-9)
Utvisningar, LIF: Arvid Eljas 2.
Utvisningar, MoDo: August Berg 2, Erik Walli Walterholm 2, Adam Pettersson 2.
Publik: 7650
Domare: Mikael Nord, Christoffer Holm
Laget: Mantas Armalis (Filip Larsson) - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Kalle Östman, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Anton Lindholm, Matt Caito, Oskar Lang, Marek Hrivík, Justin Kloos - Olle Alsing, Eddie Larsson, Peter Cehlárik, Jon Knuts, Lucas Elvenes - Marcus Karlberg, Arvid Eljas, Erik Olhans-Lind - Fred Nilsson

Arvid Yngvesson