SDHL inför målkameror kommande säsong

Publicerad: 2024-06-20
SDHL
Under den gångna säsongen påbörjades ett arbete om att ta fram en lösning som nu finns på plats och möjliggör videogranskning med start kommande säsong.

Svenska Damhockeyligan (SDHL) har sedan sin start tagit steg för steg mot att bli mer professionella på alla plan. Nu tas ett stort sportsligt kliv framåt. I flera år har det funnit en efterfrågan och diskussion om målkameror. Till den kommande säsongen blir planerna till verklighet.

– Vi känner att tiden är mogen att införa målkameror och därmed videogranskning, efter efterfrågan och även arbetet kring att ta fram en lösning som fungerar för SDHL. Det här syftar, förutom att öka professionaliseringen, till sportslig rättvisa så att så många situationer som möjligt ska kunna dömas på isen snarare än i efterhand, säger Johan Schillgard, sportchef SDHL.

Målkamerorna kommer monteras och installeras i alla huvudarenor för respektive klubb och användas för att bedöma om det är mål eller inte, samt som komplement vid bedömningar av större straff med mera.

– Jag välkomnar det här steget, som innebär att domarna får ett värdefullt verktyg för att få hjälp med ett av de viktigaste domsluten: mål eller inte. Vi ser fram emot att jobba med detta även i SDHL, säger David Bergman, domaransvarig Svenska Ishockeyförbundet.

Alexander Bröms om införandet av målkameror i SDHL:

-  Jag tycker det är ett bra initiativ av SDHL då vi haft situationer som varit svårbedömda utifrån domarnas positioner och perspektiv, dessutom i betydande matcher. Att införa målkameror höjer den sportsliga kvalitén och säkerställer att rätt beslut fattas på isen.

Leksands IF