Olle räddade segern åt Leksand

Publicerad: 2024-01-11
Backen Olle Alsing räddar poäng åt Leksand med sin kvittering i tredje perioden borta mot MoDo.
– Den hängde i luften, men det är synd att vi sen inte får in ledningspucken till tre poäng.

Till sist blir det ett powerplaymål som avgör matchen på övertid. Justin Kloos gör 3-4 i Leksands första numerära överläge i en match där man dragit på sig många utvisningar. Särskilt andra perioden tillbringade Leksand i utvisningsbåset.
– Vi gör en så där match. Spelar bra i tredje perioden, men andra är riktigt dålig, säger Olle som tycker att laget inte var påkopplade från start, men ändå fick in två puckar.
 – Med lite flyt sätter vi två där. Sen tycker jag att vi inte gör grunderna i andra. I tredje spelar de lite på sin ledning och chippar ut puckarna, menar Olle som gjorde både 0-1 och 3-3.

Nära hattrick

Olle var nära att göra ett hattrick, men det gick inte hans väg.
– Jag är nästan lite less att jag inte fick hänga en till. Man får inte så många chanser att göra tre i samma match.
Den tjugosjuårige backen tycker ändå att det var fint för självförtroendet att dubbla säsongens målskörd ikväll.  Olle fick mycket beröm i TV4:s sändning.
– Det var tiden, säger han med ett skratt.

Vilket mål är du mest nöjd med?
– Hmm…jag skjuter nog för lite. Här hade vi spelat runt länge när jag väljer att ta skott, säger Olle om sitt första mål som kommer från blålinjen med bra skymning.
Kvitteringspucken i tredje gör Olle på sin egen retur alldeles framför mål.

Har stämmet

Det här var den sjätte raka bortasegern, men den satt långt inne. Och laget förlorade matchen hemma i lördags.
– Jag tycker att vi gått ner i vårt spel de senaste tre-fyra matcherna. Men vi har stämmet så vi vinner ändå. Plus att vi har bra målvakter. Med ett bättre powerplay och lite bättre avvägningar så är vi tillbaka på rätt väg, menar Olle som vill att laget skärper sig nu medan man fortfarande lever på sitt självförtroende.

Katharina Dalmalm