Anders Lindells ord inför årsmötet

Publicerad: 2023-08-15
Årsmöten
Idag, tisdag, klockan 18 är det dags att återuppta årsmötet och det är jätteroligt att så många medlemmar kommer att delta. Här är några rader från den ideella föreningens ordförande Anders Lindell inför mötet.

Hej bäste medlem,

Idag, tisdag, klockan 18 är det dags att återuppta årsmötet och det är jätteroligt att så många medlemmar kommer att delta. Ni som deltar fysiskt, kom i god tid så vi hinner med registrering och annat. Vi öppnar dörrarna vid 16.30. Ni som deltar digitalt: Vi hoppas att de som känt osäkerhet kring förfarandet har tagit chansen att vara med på våra testmöten och provat hur röstningsverktyget fungerar.

Inför årsmötet som startade i juni var det många diskussioner som handlade om valberedningens förslag till styrelse. Efter det ajournerade mötet tillsattes en projektgrupp som fick fokusera på årsmötet. Målet var att skapa så bra förutsättningar som möjligt att genomföra ett lugnt årsmöte. Vi önskade att det togs fram en gemensam väg som så många medlemmar som möjligt kunde stå bakom och som är bra för Leksands IF, nu och framåt. Vi ville också ge alla medlemmar så bra information som möjligt för att medlemmarna ska känna sig välinformerade inför de beslut som ska tas på årsmötet. Det togs även fram en kommunikationsplan samt Frågor & Svar på hemsidan. Om du inte tagit del av innehållet på hemsidan med Frågor & Svar, läs gärna innan årsmötet, där finns viktig information om helheten.

Vi har efter det ajournerade årsmötet genomfört dialogmöte med flera representanter från olika intressegrupper kring Leksands IF. Syftet var att få i gång en dialog och börja prata med varandra, i stället för om varandra på sociala medier. Parterna har haft svårt att hitta en gemensam väg framåt. Sista veckan har vi med extern hjälp gjort nya försök att hitta en gemensam väg mellan de medlemmar som lämnat in ett eget förslag på föreningsstyrelse och valberedningen. I skrivande stund är vi inte framme med någon överenskommelse. Skulle denna situation kvarstå in i årsmötet är vi i ett läge där vi har två olika förslag till föreningsstyrelse; valberedningens förslag samt ett motförslag som medlemmar skickat in. Oavsett vilket förslag som medlemmar förespråkar: det är efter årsmötet som det hårda arbetet börjar.

Leksands IF har en omfattande och diversifierad verksamhet, och allt det Leksands IF gör i sin vardag påverkar en mängd människor, både lokalt och nationellt. De som vinner majoritet för sitt förslag har ett stort ansvar efter mötet. Även som medlem finns ett ansvar: Hur man röstar har betydelse. Jag vill uppmana varje medlem att rösta efter sin övertygelse och oavsett utfallet stödja den styrelse som kommer att ansvara för att driva vår förening det kommande året.

Observera följande: de personer som valberedningen nominerat till både föreningsstyrelsen och aktiebolagets styrelse har klargjort att de bara kommer ställa upp till val om de får sitta tillsammans i båda styrelserna, enligt de premisser valberedningen lagt fram.

Ett par klargöranden. Det har diskuterats flitigt om valberedningens föreslagna kandidater är valbara enligt stadgarna. I Falu-Kuriren har det felaktigt beskrivits som om styrelsen har en åsikt om detta, men saken är den att det finns tolkningsutrymme i stadgarna, samt oklarheter om när stadgarna trädde i kraft. Efter rekommendation av Riksidrottsförbundets jurister kommer årsmötet att få besluta om de kandidater som inte var medlemmar föregående år ändå ska anses valbara. Detta då årsmötet är det högsta beslutande organet i en förening.

Vi har även fått frågor kring varför medlemmar och valberedning får komma med nya namnförslag efter det ajournerade årsmötet. Tidsfristen att nominera har ju gått ut enligt den tidslinje som står i stadgarna. I samråd med Riksidrottsförbundets jurister har styrelsen valt att öppna upp både för medlemmar och valberedning att nominera nya kandidater till styrelse och valberedning. Detta då vi hade en extra ordinär situation och ville ge möjlighet att lösa situationen och hitta en gemensam väg framåt inför återupptagandet av årsmötet.

Sittande föreningsstyrelse tar inget parti för varken valberedningens förslag eller medlemmarnas förslag till föreningsstyrelse. Vi representerar alla medlemmar. Årsmötet är det högsta beslutande organet i föreningen. Medlemmarna tar besluten på mötet. Men med varje röst kommer också ett ansvar. Det är medlemsdemokrati.

Vi i sittande styrelse har däremot en skyldighet enligt stadgarna att informera medlemmarna om vårt ställningstagande till valberedningens förslag till aktiebolagsstyrelse.Aktiebolagsstyrelsen tillsätts av aktieägarna på bolagsstämman, där föreningen är majoritetsägare. Föreningsstyrelsens ställning är att vi står bakom valberedningens förslag till aktiebolagsstyrelse. Vi anser att det är en bra sammansättning av kompetenser som har möjlighet att fortsätta utveckla Leksands IF och ta oss till nästa steg. Men det är kommande föreningsstyrelse som har ansvaret att tillsätta aktiebolagsstyreslen tillsammans med övriga aktieägare.

Efter tio år i styrelsen har jag nu valt att lämna. Det har varit både upp- och nedgångar. De senaste åren har jag verkligen känt att vi fått stabilitet både sportsligt och ekonomiskt. Vi har lyft blicken högre än vi kunnat tidigare och börjat bygga långsiktigt.

Jag vill tacka för mig och önska min efterträdare stort lycka till!

Du som är anmäld till årsmötet, kom till årsmötet påläst, håll god ton och respektera varandras åsikter. Oaktat var du lägger din röst. Gör det du finner bäst för Leksands IF.

Anders Lindell, ordförande Leksands IF

Anders Lindell