Sur uddamålsförlust efter sent avgörande

Publicerad: 2023-12-07
Trots ledning med tio minuter kvar av den tredje perioden tappade Leksand såväl segern som poängen i och med att Frölunda avgjorde kvällens drabbning i matchens sista spelminut.

Den första perioden var av den sämre kvalitén där Leksand inte kom upp i nivå alls. Hemmalaget klarade av ett tidigt boxplay utan några som helst problem men hade desto svårare att etablera något spel i offensiv zon därefter. Passningsspelet överlag var rätt hafsigt och det var Frölunda som mycket väl kunde ha tagit ledningen ett par gånger om i perioden. Efter drygt nio minuter motade Filip Larsson ett friläge innan kvällens burväktare även svarade för några fina räddningar under periodens andra halva på spelvändningar från bortalaget. Till slut summerades matchens första 20 minuter utan några gjorda mål och med få notabla händelser framåt sett med blåvita ögon.

Under inledningen på mittakten svängde det rejält i spelet där båda lagen hade problem med att sortera i mittzon. Spelvändning efter spelvändning avlöste varandra där det mestadels utmynnade i halvchanser som målvakterna inte hade några svårigheter att klara av. Den första riktigt vassa chansen uppstod i mitten av perioden när Filip Larsson återigen svarade för en rapp räddning innan lagen tajtade till det rejält i såväl mittzon som försvarszon. Därmed kom ledningsmålet lite som från ingenstans när det återstod fyra minuter till pausvila, för med tur i dubbel bemärkelse var det Leksand som skickade in 1-0. Först och främst var det en knapp offside innan pucken letade sig vidare till Anton Lindholm som drog till och såg den svarta trissan styras på bortaklubba och in bakom en chanslös Lars Johansson. Leksand var därmed i förarsätet efter två relativt tråkiga perioder där ingen bländande hockey hade visats upp.

Tidigt i den tredje perioden drabbades Leksand av den andra utvisningen för kvällen, men även den här gången dödades det numerära underläget på bästa möjliga vis. Efter detta var spelet jämnt under ett litet tag innan Frölunda lyckades kvittera tio minuter in i perioden när Max Lindroth serverades öppet mål och enkelt kunde skicka in pucken. Med 1-1 i resultatkolumnen fortsatte lagen sedan att ta ut varandra med extremt få lägen som följd och det såg länge ut att gå mot förlängning. Tråkigt nog lyckades Leksand släppa till en chans för Jayden Halbgewachs med under en minut kvar där han på något vis lyfte in en backhand för 1-2. I och med detta förlorade alltså Leksand på nytt på hemmaplan.

På lördag väntar bortamatch mot Rögle innan ett landslagsuppehåll stundar.

Matchfakta

Leksand - Frölunda 1-2 (0-0, 1-0, 0-2)
Period 2: 1-0 (15:49) Anton Lindholm (Matt Caito, Marek Hrivík).
Period 3: 1-1 (10:16) Max Lindroth (Max Friberg, Linus Högberg), 1-2 (19:13) Jayden Halbgewachs (Christian Folin, Nicklas Lasu).
Skott: 24-19 (6-9, 12-5, 6-5)
Utvisningar, LIF: Patrik Norén 2, Matt Caito 2.
Utvisningar, FHC: -.
Publik: 5946
Domare: Richard Magnusson, Johan Wedin
Laget: Filip Larsson (Mantas Armalis) - Anton Lindholm, Matt Caito, Peter Cehlárik, Marek Hrivík, Lucas Elvenes - Eddie Larsson, Olle Alsing, Max Vérroneau, Patrik Zackrisson, Felix Unger Sörum - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Kalle Östman, Lukas Vejdemo, Justin Kloos - Arvid Eljas, Jon Knuts, Marcus Karlberg - Anton Johansson