Tuff bortahelg för damlaget

Publicerad: 2023-11-06
Damlaget
Under helgen som gick spelade damlaget sina sista matcher innan veckans landslagsuppehåll, två matcher som slutade med förlust.
- Långa stunder följer vi vår gameplan men vid enstaka tillfällen backar vi av, säger Nathalie Mattila-Carlsson.

Frölunda och HV71 stod för motståndet i damlagets två sista matcher innan veckans landslagsuppehåll, matcher som spelade i fredags och söndags där Göteborg och Frölundaborg var helgens första anhalt. I säsongens första möte med Frölunda krävdes straffläggning för att skilja lagen åt, en match som Leksand i långa stunder dominerade spelmässigt. Bra spel, det skulle laget visa upp även i fredags men ineffektiviteten satte käppar i hjulet.

- Jag tycker vi spelar bra och gör många av sakerna vi pratat om att vi ska göra. Långa stunder följer vi vår gameplan men vid några enstaka tillfällen backar vi av och ger Frölunda för stora ytor. Det är då dom får sina chanser att göra mål, säger backen Nathalie Mattila-Carlsson.

Trots ett massivt skottövertag i den första perioden (8-23) var det hemmalaget som gick till pausvila med en 1-0-ledning, en ledning man sedan utökade till 3-0 efter 40 spelade minuter. När slutsignalen ljöd hade Frölunda gjort ytterligare ett mål samt att Matilda af Bjur till slut fick hål på en storspelandes Stephanie Neatby i hemmaburen.

- Vi behöver vara hårdare framför motståndarnas mål, ta fler puckar till mål och verkligen se till att trycka in pucken i nät, säger Mattila-Carlsson om lagets svårigheter att göra mål.

Matchen i Göteborg var extra speciell för Nathalie som har just Frölunda som moderklubb.

- Ja, det var verkligen jättespeciellt. Jag hade hela min familj samt väldigt många vänner på plats. På så sätt var det en jätterolig match att spela.

Speciellt, ja det var det även på söndagen då laget tagit sig till Jönköping för match mot HV71, den klubb 22-åringen representerade förra året. Det var dessutom chans till revansch i dubbel bemärkelse, dels i och med fredagens förlust mot Frölunda samt med tanke säsongens tidigare möte med småländskorna.

- Vi visade på fredagen hur bra vi kan spela när vi gör det vi ska och känslan inför nedsläpp var verkligen att vi skulle gå ut och fortsätta på samma spår. Då skulle vi ha bra chans att vinna mot HV71.

Så blev dock inte fallet. Leksand fortsatte att skapa offensivt med svårigheterna med att få in pucken i mål bestod. Hemmalaget hade med sig en 1-0-ledning efter den första perioden, en ledning som utökades med ytterligare tre mål inför slutperioden. Där kunde Matilda af Bjur och Autumn Macdougall göra varsitt mål men närmre än så kom man aldrig.

- Det var lite samma som mot Frölunda. Vi håller oss till vår gameplan i långa stunder men återigen backar vi av under kortare sekvenser vilket HV71 utnyttjade. Vi vill spela med snabba förstaval när vi har pucken och när vi inte gör det fastnar vi i egen zon där vi blir trötta och inte lyckas hitta fram med våra passningar. Då får motståndarna pucken i dåliga lägen för vår del.

Nu väntar som sagt en veckas landslagsuppehåll och med 13 spelade matcher återfinns laget just nu på en niondeplats i SDHL-tabellen.

- Självklart är det tråkigt att vi inte vunnit så mycket som vi velat. Just nu ligger vi på en dålig position i tabellen men vi det är en sits vi satt oss själva i. Vi har visat hur bra vi kan spela när vi väl gör det vi ska. Kan vi komma tillbaka efter uppehållet och fortsätta bygga på det, då kommer vi kunna vända på det här och göra en stark avslutning, avslutar Nathalie Mattila-Carlsson.

Frölunda HC - Leksands IF  4 - 1 (1-0, 2-0, 1-1)

Skott: 25-45

Leksands målskytt: Matilda af Bjur

HV71 - Leksands IF  4 - 2 (1-0, 3-0, 0-2)