Wilma Tagesson förstärker SDHL-truppen

Publicerad: 2024-07-14
Lagbygget SDHL 24/25
Till säsongen 2024/2025 börjar den 16-åriga backen Wilma Tagesson på vårt hockeygymnasium. Örebrotalangen kommer dessutom tillhöra SDHL-truppen!

En av de tio nya spelarna som börjar damernas hockeygymnasium till hösten är backen Wilma Tagesson. Wilma är född och uppvuxen i Örebro där hockeykarriären fram till nu också tillbringats.

Förutom spel med Örebro HK har Wilma spelat TV-pucken vid tre tillfällen samt att den talangfulla backen under förra säsongen fick debutera i landslagströjan med U16-landslaget.

Flytten till Dalarna innebär dock inte enbart att hon ska börja vårt hockeygymnasium samt i damjuniorlaget. Wilma kommer dessutom vara en del av SDHL-truppen.

- Att komma in på ett bra hockeygymnasium har hela tiden varit en målsättning för mig där prio varit att hitta en bra kombination mellan ishockeyn och skolan. Jag vill vara i en miljö där jag har möjligheter att utvecklas så mycket jag bara kan och där det finns en tydlig plan för mig spela samt tydliga mål för laget. I Leksand kändes det väldigt bra både med ishockeydelen och skolan som jag fått ett väldigt bra intryck av.

- På isen är spel i SDHL självklart en målsättning jag har, något jag nu får chansen att uppnå och jag kommer tävla stenhårt för att få speltid. Jag har träffar delar av laget under försäsongen, ett lag som älskar att tävla vilket jag gillar skarpt. Jag ser verkligen framemot den komman säsongen, säger Wilma Tagesson.

Alexander Bröms om Wilma Tagesson:

- Wilma är ett framtidsnamn som vi tror så pass mycket på att vi vill se henne i seniormiljö redan till hösten. Wilma har bevisat redan under våra försäsongssamlingar att hon tar den här möjligheten på största allvar och att hon är redo att tävla om speltid i SDHL. Vi ska ta väl hand om Wilma och forma henne till den spelare hon har potential att bli.

Leksands IF