Caito om andra matchen i Göteborg

Publicerad: 2024-03-24
Frölunda utjämnade kvartsfinalserien i dagens match. Backen Matt Caito tycker att Leksand hade en bra chans att vinna även nu.
– Vi får ta med oss att vi kämpade hårt, så nej jag är inte besviken.

Matt menar att Frölunda inledde starkast. Att de spelar hårt och påkopplat.
 – Men sen hittar vi tillbaka in i matchen och till vårt spel. Så från mitten av andra perioden och i tredje tycker jag att det ser mycket bättre ut.

Bra boxplay

I sista perioden får Frölunda spela fem mot tre i nästan en och en halv minut. Leksand lyckas stå emot anstormningen. Mycket tack vare ett fantastiskt jobb av backarna Anton Lindholm, Eddie Larsson, Olle Alsing och centern Patrik Zackrisson. Matt är så imponerad av lagkompisarnas jobb.
 – Det var så häftigt att se hur de täckte skott. De och Mantas höll oss kvar i matchen där, tycker Matt som hänvisar till målvakten Mantas Armalis.

Den där släkten som är värst

När Peter Cehlárik kvitterar till 2-2 efter drygt 13 minuter av tredje så var det många leksingar som hoppades på en upprepning av fredagens succé. Men den före detta leksandspelaren Mikael Ruohomaa avgjorde med sitt mål till 3-2 bara minuten senare.
– Jo, det var så klart surt. På isen är vi fiender, men efter kvartsfinalserien är han en kompis, säger Matt om att ”släkten är värst”.

Gäller att hålla sig lugn

Leksand hade kanske inte alla domslut med sig idag, men Matt tycker att det är viktigt att inte lägga någon energi på det.
– Det är slutspel så vi förväntar oss att det ska vara tufft och det är en lång serie så man kan inte bli för upprörd, säger Matt lugnt.
Han vet att hemmapubliken ibland kan hjälpa till att påverka spelet på isen.
– Så jag ser fram emot att vända hem till Leksand. Sist vi spelade kvartsfinal där var det covid och tomma läktare. Så jag längtar till hemmastödet på tisdag.
 Det finns fortfarande biljetter kvar till tisdagens hemmamatch. Så slut upp och visa Matt och de andra hur en kvartsfinalpublik låter i Dalarna.

Vad säger du om alla bortasupportrarna i fredags och idag i Göteborg?
– Alltså helt obeskrivbart! säger Matt som gillar den energi det gett laget.
Så Matt är inte nedslagen av förlusten. Han låter bara revanschsugen.
– I en sån här serie gäller det att inte fira för mycket och att inte deppa för mycket.

Vem tycker du var bäste leksing i den här matchen?
– Får jag välja två? I så fall säger jag Eddie (Larsson) och Alexander (Lundqvist). De gjorde ett fint jobb i boxplay och som back själv är jag lite partisk mot backhållet, säger Matt glatt.

Katharina Dalmalm