Stark upphämtning gav en poäng

Publicerad: 2024-09-28
Trots ett fyramålsunderläge i början av andra perioden visade Leksand på en enorm moral när laget tog sig ikapp till 4-4 innan ordinarie tid var över och säkrade en poäng. I slutändan stod dock MoDo som segrare efter att ha avgjort kvällens drabbning i förlängning för slutresultatet 5-4.

Den första perioden var en ren och skär mardröm. Allt började med ett grovt misstag från Axel Rindell i egen zon efter bara en och en halv minut, vilket innebar ett rent läge för Riley Woods som i sin tur betydde 1-0 bakom en chanslös Jakob Hellsten. Trots det tidiga baklängesmålet hade Leksand bra fart i spelet under ett par minuter därefter och var nära att kvittera både en och två gånger. Så blev dock inte fallet och spelet jämnades sedan ut där inte mycket hände på isen fram till att tretton minuter hade spelats. Återigen så slarvades det rejält i försvarszon där Sampo Ranta fick pucken till skänks innan den svarta trissan satt klockrent i krysset. Som om inte det var nog drabbades Anton Johansson av en mycket tveksam utvisning i slutskedet av perioden, och med bara 20 sekunder kvar lyckades David Bernhardt skicka in pucken och 3-0 var därmed ett faktum. Kort och gott var uppförsbacken enorm efter kvällens första akt.

Redan i mittaktens första byte hade Peter Cehlárik hela tre chanser att få in en snabb reducering, men hemmalagets Lassi Lehtinen var följsam och motade slovakens avslut. Otroligt nog så gjorde istället MoDo 4-0 efter endast 50 sekunder och det var därmed nattsvart för gästerna. Leksand hade dock ett högt tempo framåt med två jättelägen på kort tid, bland annat ett skott i ribban från Matt Caito, men allt grinade emot denna lördag. Det fortsatte även därefter med ett powerplay som inte bar frukt, och bytet efter stod Kalle Östman för ett skott som dansade på mållinjen där marginalerna återigen var på hemmalagets sida. Glädjande nog kom en mycket rättvis och läcker reducering i mitten av andra perioden som Leksand hade samlat ihop till. Marcus Karlberg serverade Patrik Zackrisson som lyckades skicka in pucken och målnollan var därmed spräckt. Fyra minuter senare kom ytterligare en välförtjänt reducering fram till 4-2 när Lucas Elvenes otroligt vackert med en backhand passade fram till Lukas Vejdemo som fick in pucken, vilket också innebar att bortalaget hade riktig kontakt i matchen. Sammanfattningsvis var tvåmålsunderläget orättvist sett till chanserna som skapades i mittperioden, men möjligheten att komma ikapp fanns inför avslutningen.

Leksand inledde den tredje perioden med att klara av ett numerärt underläge innan anstormningen upptogs på nytt. Knappt fyra minuter in kom också nästa reducering när Oskar Lang fullkomligt dundrade in pucken och det var därmed rejäl spänning i kvällens drabbning med mycket tid kvar. Det blåvita bortalaget fick sedan chansen att spela med en man mer, men det numerära överläget mynnade inte ut i någonting utan det var istället riktigt nära en kvittering precis efter 5 mot 4-spelet när Lukas Vejdemo såg pucken räddas från nära håll. Upphämtningen blev dock ett faktum när klockan stod på 09:22, för på en spelvändning stod Justin Kloos för en kylig dragning när han rundade Lassi Lehtinen och lade in ett mycket härligt 4-4-mål. Båda lagen turades sedan om att skapa flera lägen under några minuter innan Max Vérroneau var otroligt nära att fullborda vändningen men där skottet oturligt tog i stolpen. I det absoluta slutskedet av matchen drog Leksand på sig en utvisning för att ha haft sex utespelare på isen och gav därmed MoDo chansen att avgöra. Tack och lov krigade laget sig till förlängning och säkrade alltså en poäng trots ett enormt fyramålsunderläge. Väl i 3 mot 3-spelet fanns chanser att bärga bonuspoängen, men det blev MoDo som tog hem segern när Theodor Niederbach petade in pucken i öppet mål. En svängig och märklig match slutade därmed 5-4 till hemmalaget.

Med en stark upphämtning tar vi sikte på en seger hemma mot Timrå på tisdag. Säkra din plats nu och hjälp laget till tre poäng!

Matchfakta

MoDo - Leksand 5-4 efter förlängning (3-0, 1-2, 0-2, 1-0)
Period 1: 1-0 (01:30) Riley Woods, 2-0 (13:22) Sampo Ranta (Theodor Niederbach), 3-0 (19:38) David Bernhardt (Theodor Niederbach, Pontus Näsén) PP1.
Period 2: 4-0 (00:50) Sampo Ranta (Theodor Niederbach, Alexander True), 4-1 (09:57) Patrik Zackrisson (Marcus Karlberg, Max Véronneau), 4-2 (13:50) Lukas Vejdemo (Lucas Elvenes, Matt Caito).
Period 3: 4-3 (03:45) Oskar Lang (Marek Hrivík, Joonas Lyytinen), 4-4 (09:22) Justin Kloos (Marek Hrivík, Oskar Lang).
Förlängning: 5-4 (02:43) Theodor Niederbach (Tobias Winberg, Riley Woods)
Skott: 24-38 (7-6, 8-17, 7-11, 2-4)
Utvisningar, MoDo: Paul LaDue 2, Mikkel Aagaard 2, Måns Carlsson 2.
Utvisningar, LIF: Anton Johansson 2, Peter Cehlárik 2, Patrik Zackrisson 2, Lagstraff 2.
Publik: 6194
Domare: Mattias Enroth, David Laksola
Laget: Jakob Hellsten (Marcus Gidlöf) - Eddie Larsson, Matt Caito, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Joonas Lyytinen, Axel Rindell, Oskar Lang, Marek Hrivík, Justin Kloos - Patrik Norén, Anton Johansson, Marcus Karlberg, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Jon Knuts, Kalle Östman, Martin Karlsson - Fred Nilsson, Arvid Eljas

Arvid Yngvesson