Förlust mot Frölunda

Publicerad: 2023-09-16
En mycket bra första period från Leksand var till slut inte nära att räcka till poäng mot Frölunda som enkelt kunde ta hem segern med siffrorna 5-2.

Matchen inleddes med två taggade lag som satte hög fart så fort pucken hade släppts. Båda sidorna turades om med att bygga upp några anfall där alla skott däremot täcktes av uppoffrande försvar, vilket också innebar att kvällens första skott på mål noterades först efter åtta minuters spel. Kort efter detta följde några otroligt händelserika minuter där allt började med att Lukas Vejdemo tilldelades ett matchstraff. Trots detta så tog Leksand ledningen knappt 40 sekunder senare tack vare att ett avslut från Marek Hrivík letade sig in i nätmaskorna. I bytet precis efter drabbades dessutom målskytten av en utvisning, vilket innebar att gästerna behövde kriga sig igenom ett två minuter långt 3 mot 5-spel utöver det som återstod av tiden på matchstraffet. Detta klarade boxplay-formationerna av med bravur och såg till att hålla tätt bakåt. Resultatet 0-1 var sedan intakt hela vägen till pausvila efter en mycket väl genomförd första period av det blåvita laget.

Mittakten präglades av öppna spjäll och rätt klent försvarsspel överlag. Leksand inledde med att inte förvalta ett powerplay innan Mantas Armalis räddade ett friläge på bästa sätt när Frölunda åter var fem man på isen. Med sex minuter på klockan gjordes nästa mål i matchen, och för Leksands del var det oturligt med tanke på att hemmalaget lyckades kvittera då pucken studsade både en och två gånger innan den hamnade i mål. Kvitteringen gav energi till Frölunda som också tog ledningen tre minuter senare, men bortalaget replikerade snabbt där ett läckert anfall avslutades med att Marek Hrivík kunde raka in pucken i öppet mål för 2-2. Under andra halvan av perioden hade Leksand svårt att sortera rätt i såväl mittzon som egen zon, och till slut återtog Frölunda ledningen när Max Friberg lite för enkelt kunde göra som han ville och skicka upp pucken i krysset. 3-2 var också det som stod som resultat efter 40 spelade minuter tack vare att stolpen räddade Leksand från ett jobbigt tvåmålsunderläge.

Tråkigt nog startade den tredje perioden med att hemmalaget ökade på sin ledning till 4-2 i numerärt överläge efter att Marek Hrivík felaktigt visades ut precis efter nedsläpp. Detta mål kändes också som spiken i kistan med tanke på att så gott som all energi försvann ur Leksand där och då. Några minuter senare kunde dessutom Max Friberg styra in sitt andra mål för eftermiddagen som betydde 5-2, och därefter spelades resterande del av matchen egentligen bara av fram till slutsignal.

På torsdag väntar hemmamatch mot Rögle, så kom till arenan och hjälp laget till säsongens första vinst.

Matchfakta

Frölunda - Leksand 5-2 (0-1, 3-1, 2-0)
Period 1: 0-1 (10:34) Marek Hrivík (Peter Cehlárik) SH1.
Period 2: 1-1 (06:00) Carl Klingberg (Christian Folin, David Edstrom), 2-1 (09:07) Isac Born (Linus Nässén, Linus Högberg), 2-2 (09:53) Marek Hrivík (Oskar Lang, Carter Ashton), 3-2 (15:44) Max Friberg (Pontus Johansson, Isac Heens).
Period 3: 4-2 (01:17) Carl Klingberg (Malte Strömwall, Jere Innala) PP1, 5-2 (08:29) Max Friberg (Henrik Tömmernes).
Skott: 27-23 (5-5, 12-9, 10-9)
Utvisningar, FHC: Malte Strömwall 2.
Utvisningar, LIF: Marek Hrivík 4, Lukas Vejdemo 25.
Publik: 12044
Domare: Mikael Holm, Richard Magnusson
Laget: Mantas Armalis (Filip Larsson) - Anton Lindholm, Anton Johansson, Carter Ashton, Marek Hrivík, Oskar Lang - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Peter Cehlárik, Lukas Vejdemo, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Fred Nilsson, Erik Olhans-Lind, Patrik Zackrisson, Max Vérroneau - Arvid Eljas, Jon Knuts, Marcus Karlberg - Eddie Larsson

Arvid Yngvesson