Leksands IF har gjort bokslut för säsongen 23/24

Publicerad: 2024-06-17
SHL-laget fick spela kvartsfinal i SHL. Sju tuffa matcher mot Frölunda där vi till slut fick vika oss i sudden i den avgörande matchen i Göteborg. Laget kom 5:a i tabellen vilket är klart godkänt och ligger i linje med det målsättningar vi har med SHL-laget.

SDHL-laget slutade på en åttondeplats i tabellen. Tyvärr blev det förlust i mot regerade mästarna Luleå i kvartsfinal.

Ekonomi
Trots våra sportsliga framgångar, har säsongen för oss och elitishockeyn över lag präglats av omvärldsfaktorer som varit svåra att överblicka och kompensera för.

• Resultatet för koncernen Leksands IF visar ett positivt resultat efter skatt på msek 2,3 (2,1). Marknadsanpassning kring redovisningsprinciper gällande värdering av uppskjuten skatt kopplat till pensioner gör att koncernen redovisar ett överskott på sista raden vilket är mycket positivt.
  • Rörelseresultatet före skatt är msek -11,5 (4,1). Styrelsen och VD har initierat ett antal åtgärder med syftet att säsongen 2024/2025 och kommande säsonger skall ge ett positivt rörelseresultat.
  • Omsättningen var msek 178,5 (180,1)
  • Det egna kapitalet i koncernen ökade från msek 29,9 till msek 32,2, vilket gör att vi med god marginal klarar licensnämndens krav.
  • NHL-ersättningar har jämfört med föregående år minskat med ca msek 10. Driftskostnaderna för Tegera Arena, höga energikostnader och inflation tillsammans med personal- och resekostnader är några av anledningarna till den ökade kostnadsbilden.
  • Leksands IF koncernen har en stor verksamhet och är i dag ensamma i SHL om att bedriva verksamhet för elit och bredd ända upp på juniornivå för både damer och herrar, flickor och pojkar. Satsningen drar resurser gällande personal och övriga kostnader men ska också stärka vår långsiktiga försörjning av eget spelarmaterial. Som tillägg till detta äger vi Tegera Arena som kommer att kräva fortsatta investeringar.
  • Återigen har uppslutningen bland sponsorer, supportrar och olika samarbetspartners under året varit mycket bra. Många av initiativen i och runt föreningen har varit riktigt bra. De kommersiella faktorerna (företagsförsäljning, biljett, souvenir, kiosk) har haft en fin utveckling men vi ser att som en förening i SHL som har som ambition att ligga i absoluta toppen behöver vi förstärka den kommersiella verksamheten och öka våra marginaler.

– Säsongen som är avslutad hade sina utmaningar, men vi är trygga med våra åtgärder och planer för de kommande åren, säger klubbdirektör Andreas Hedbom.

– Styrelserna och klubbens ledning har initierat ett antal åtgärder samt tagit fram input till visionsarbete för 2030 för att ta klubben till nästa nivå, säger Mats Ekelund ordförande i Leksands IF.

Handlingar till årsmötet den 28 juni kommer att publiceras på hemsidan en vecka innan mötet enligt gällande stadgar, det vill säga fredagen den 21 juni.

Leksands IF