Leksands IF - hur hänger det ihop egentligen?

Publicerad: 2023-08-04
Årsmöten
Leksands IF är en verksamhet med flera beståndsdelar, sportsligt, organisatoriskt och kommersiellt. Alla delar behövs och samspelar, ingen del står stadigt för sig själv i en verksamhet som tillsammans omsätter 180 miljoner kronor. Vi har bett Andreas Hedbom, VD och Klubbchef, beskriva hur det hänger ihop egentligen.

Leksands IF Ideella Förening, Leksands IF Ishockey AB och Leksands IF Fastighets AB är de tre beståndsdelarna i koncernen Leksands IF. I grunden är Leksands IF en anrik förening som bildades redan 1919. Då var det en förening och ett herrlag. Nu är det, utöver våra spjutspetsar i SHL och SDHL, en stor juniorverksamhet, barn- och ungdomsverksamhet och hockeygymnasium. Vi äger Tegera Arena som årligen tar emot cirka 180 000 besökare i form av supporters, samarbetspartners, föräldrar, och andra som vill ta del av av de mängder av matcher och evenemang som äger rum i vår anläggning. Arenan är en av Dalarnas största mötesplatser för idrotts-, företags- och kulturevenemang. Verksamheten har idag cirka 80 anställda och omsätter cirka 180 miljoner kronor.

I Leksands IF Ideella Förening organiseras Ungdomsishockeyn, Sommarhockeyskolan och våra medlemmar. Det är den man först kommer i kontakt med när man börjar spela hockey som barn och det är i den ideella föreningen som föräldrar till barn som spelar ishockey engagerar sig. Det är i den ideella föreningen man kan välja att bli medlem, engagera sig och ha rösträtt på årsmötet. Föreningen har sina främsta intäkter i form av medlemsavgifter och avgifter för hockeyskolan. Den ideella föreningen äger majoriteten av aktierna i Leksands IF Ishockey AB och det gör föreningen till majoritetsägare i aktiebolaget.

I Leksands IF Ishockey AB ligger hela elitverksamheten, det vill säga SHL, SDHL samt juniorverksamheten med NIU och LIU (nationellt och lokalt hockeygymnasium) för både tjejer och killar. Totalt har vi över 100 elever knutna till hockeyn på Leksands Gymnasium och detta gör oss till en av landets största juniorverksamheter i ishockeysverige. De stora sponsoravtalen tecknas med aktiebolaget, avtalet med SHL likaså, samt även de rättighetsintäkter från TV som kommer med spel i de högsta ligorna. I aktiebolaget är de flesta av våra medarbetare anställda. Vi har idag cirka 600 samarbetspartners och de största kreditgivarna är Leksands Sparbank och Swedbank vilka kontinuerliga möten förs med. Dessa krediter är främsta kopplat till fastigheten. Även Leksands Kommun är en viktigt partner till Leksands IF. Det finns idag 797 aktieägare till aktiebolaget fördelat enligt nedan:

ÄgareAntalSerieRöstandelKapitalandel
Leksand Idrottsförening Ishockey400 000A87,40%41,00%
Leksand Idrottsförening Ishockey87 275B1,90%8,90%
Rotcod AB150 000B3,30%15,40%
Per Olof Ejendal100 000B2,20%10,20%
Övriga239 327B5,20%24,50%
Totalt976 602100%100%
*Enligt årsredovisning

Tegera Arena och Clas Ohlson Foundation Arena ligger i Leksands IF Fastighets AB, som ägs till 100% av Leksands IF Ishockey AB. Dessa två bolag bildar en egen koncern. Idag är det är bara Leksand och fem andra föreningar i SHL som sköter drift och underhåll samt äger sina fastigheter helt själva. Övriga SHL-föreningar har kommunägda arenor. Det innebär att investeringar, drift, reparation och underhåll är vårt eget ansvar. Ungdoms- och juniorhockeyn har högst nyttjandegrad i våra två arenor, med ca 70% av den totala tillgängliga tiden.

Leksands IF