Max om matchen mot Färjestad

Publicerad: 2024-02-15
Precis som mot Skellefteå inleder Leksand matchen mot Färjestad för segt tycker forwarden Max Véronneau.
– Vi måste spela bra i 60 minuter för att vinna.

Till och med den alltid glade Max är nedstämd efter kvällens förlust. Han är besviken på att spelet inte fungerar.
– Vi har så svårt att göra mål just nu. Det är frustrerande. Vi har ju bevisat tidigare att vi är ett bra lag, men den här svackan är tuff.

Skillnad mot vinsten i Karlstad

27 januari vann Leksand borta mot Färjestad med 4-0. Vad tycker Max är den stora skillnaden mellan den här matchen och den?
 – Då spelade vi ett solitt försvar och gav dom inga större möjligheter. Och det trots att de vann skotten stort. Idag gav vi dom chanser att göra mål.
 Det är inte så många matcher kvar av grundserien. Max får frågan om han tycker att det märks spelmässigt.
– Jo, visst har det blivit lite jämnare och hårdare matcher. Allt räknas lite mer än tidigare. Men sen är vi också i sämre form just nu och det gör väl att det blir mer irriterat emellanåt, säger tjugoåttaåringen.

Finns det något positivt att ta med sig från kvällens match?
– När vi jobbar som ett lag skapar vi chanser. Nu gjorde vi inte mål på dom, men jag hoppas att det kommer.

Marek gjorde ett Max-mål

Färjestad fick ett powerplay i första perioden och värmlandslaget har varit äckligt bra i den spelformen de senaste matcherna. Trots det var det Leksand som tog ledningen när Marek Hrivík kontrade in 1-0 mycket vackert. Ett Max Véronneau-mål helt enkelt?
 – Haha! Jag var imponerad av att han hade så mycket fart i benen eftersom han spelat boxplay så länge. Ger man Marek den chansen så blir det mål, säger Max.

Ännu en svår match väntar

Max tycker att laget måste tillbaka till sitt grundspel för att slå Växjö på lördag.
– Det är ett tufft möte, men vi vet ju att vi egentligen kan vinna över alla lag, säger Max bestämt.
Han håller med om att det är mycket psykologi i det hela.
– Jo, visst är det så att vi håller lite för hårt i klubban när det är dags för avslut för närvarande. Vi måste spela enklare och så hoppas jag att vi får några lätta mål. Några bra studsar så att vi kan slappna av och få tillbaka den där fina känslan vi hade när vi vann mycket.

Katharina Dalmalm